Vervoer ondergaat de komende 20 jaar enorme veranderingen. De maatschappij en de auto-industrie hebben volgens Doug Newcomb en Seval Oz een aantal gezamenlijke uitdagingen:
- Verkeersdrukte & files
- Ongelukken
- Luchtvervuiling
Op dit moment gebruiken auto’s in de US bij topdrukte slechts 8% van het beschikbare wegdek. Door slim gebruik van data die in de meeste gevallen toch al beschikbaar is zou dat enorm verbeterd moeten kunnen worden.
Mensen zijn nu gemiddeld 20 minuten per persoon per dag online dat is 933 miljoen interneturen per dag. Eén miljard auto’s rijden gemiddeld 60 minuten per dag, één miljard uren dus. Door de auto connected te maken ontstaan enorme kansen voor communicatie. Door zelfrijdende auto’s krijgt woonwerk verkeer een geheel andere dimensie. Je kunt onderweg productief zijn.
Steden zouden big data moeten aggregeren en zorgen dat auto’s de juiste informatie krijgen. Ook zouden we meer naar een shared economy moeten bewegen. Ter info; Uber reed in december z’n 1 miljardste rit… het bedrijf is al 8 jaar bezig. De werkelijke ommezwaai kwam toen Uber in staat was met behulp van data om binnen 3 minuten een auto te kunnen leveren. Dat geeft aan dat het succes van Uber werd bepaald door data analytics en tegelijk dat er mogelijkheden voldoende zijn voor de shared economy.
We moeten ook anders naar vervoer gaan kijken. Je hoeft geen auto te bezitten om van vervoer gebruik te maken. Het klassieke model gaat beinvloed worden door:
- Persoonlijk vs gedeeld vervoer
- Vervoer met bestuurder vs zelfstandig rijdend
- Combinaties van bovenstaande
Uit onderzoek blijkt dat een gedeelde, zelfrijdende auto de meest economische optie is. Met $0,31 per mijl is dat voordeliger dan alle andere opties.
De techniek is er grotendeels al… Autofabrikanten en Google en Apple zijn druk bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Technologie zoals eHorizon laat auto’s verder en om de hoek kijken, ook bij slechte weersomstandigheden. Kaarten, file informatie, wegopbrekingen, de informatie is online beschikbaar. Het is slechts een kwestie van beschikbaar aggregeren van de informatie en beschikbaar stellen aan de auto’s.
Met zelfrijdende auto’s kan de infrastructuur van een stad enorme veranderingen ondergaan…. Parkeren en parkeergarages kunnen effcienter, we kunnen met minder rijbanen toe, etc.
En misschien minstens zo belangrijk…. De implementatie van de automatische piloot in vliegtuigen heeft het aantal vliegtuigongelukken dramatisch verminderd. De verwachting is het zelfde voor het aantal ongelukken met auto’s als de zelfrijdende auto wordt geimplementeerd. Wat de sprekers betreft liever eerder dan later. Het wacht nog op toestemming, de utilties en gebruikerservaringen.