Video platform YouTube heeft drastische veranderingen doorgevoerd in het Partner Program, het programma waarmee YouTubers geld kunnen verdienen met hun video’s.
Vanaf nu moet een YouTube kanaal 1.000 abonnees hebben én moeten bezoekers minimaal 4.000 uur hebben gekeken in de afgelopen twaalf maanden, om nog geld te kunnen verdienen aan de uploads. Overigens gelden deze nieuwe voorwaarden per direct voor nieuwe kanalen en vanaf 20 februari worden ze ook van kracht op al bestaande kanalen.
Met de nieuwe, strengere, regels wil YouTube misbruik voorkomen, bijvoorbeeld in de vorm van gebruikers die video’s van andere kanalen zelf opnieuw uploaden en daar geld mee proberen te verdienen.
En, ook niet onbelangrijk, door deze nieuwe voorwaarden is het voor adverteerders aantrekkelijker om te investeren in advertenties, nu deze uitsluitend terecht zullen komen op kanalen/video’s die een groot bereik hebben.
Niet alleen het verdienmodel van YouTube is aangepast, er is nog een optie die voor de ‘kleine YouTubers’ straks niet meer beschikbaar is: het maken van eindschermen en de kaarten.
En die eindschermen en kaarten zijn misschien wel belangrijker voor de meeste (zakelijke) uploaders dan de mogelijkheid om een paar dollar te verdienen aan een bedrijfsvideo!
Wat nu?
Gewoon video’s blijven uploaden op YouTube. Er is geen reden tot paniek!
Het is inderdaad ontzettend jammer dat de eindschermen en de kaarten verdwijnen, maar als je video content voor je bedrijf of merk hebt, is het nog altijd de beste plek om je video’s te uploaden.
YouTube is nog altijd, na Google, de tweede grootste zoekmachine ter wereld en daar wil je als bedrijf/organisatie in gevonden worden. Verder is en blijft het een geweldig (gratis) platform om je video’s op te slaan voor verder gebruik op websites en social media. Video content blijft belangrijk; 90% van gedeelde content op social media is video en de trends laten zien dat dit blijft stijgen. De veranderingen van YouTube’s verdienopties maken hiervoor niets uit!
Tja, het wordt nu wel een hele grote uitdaging om een echt grote YouTube-ster zoals Casey Neistat te worden. Maar laat je daardoor vooral niet ontmoedigen!
Heb je een YouTube kanaal voor je bedrijf of merk of wil je er een opzetten, maar heb je hulp nodig bij het optimaliseren hiervan? Ik kan je hierbij helpen, neem gerust contact met mij op.
Wil je weten hoe je een professioneel filmpje maakt met je smartphone en welke verschillende mogelijkheden er zijn? Heb je hulp nodig bij het maken van een storyboard? NewMediaBrains (het zusterbedrijf van SocialMediaMonteur) biedt videotrainingen aan en leert je in één dag hoe je een video maakt met jouw smartphone. Ja, het is mogelijk om met jouw smartphone een professionele video te maken! Wil je weten hoe? Schrijf je dan hier in voor de SmartPhone Video Training.