Dagboek

Op 14 februari 2005 werd YouTube, het bekendste en grootste videokanaal ter wereld, opgericht door voormalige PayPal medewerkers Chad Hurley, Steve Chen, and Jawed Karim. Oorspronkelijk was het bedoeld als een datingsite, waar vrijgezellen een video van zichzelf konden uploaden om een date te vinden. Helaas bleek dit concept niet succesvol; na een week was er nog geen enkele video geüpload.

Om een doorbraak te realiseren, besloten de oprichters het roer om te gooien en iedereen de mogelijkheid te geven om video’s te uploaden over welk onderwerp dan ook. Dit nieuwe idee bleek een schot in de roos, en zo begon het enorme succesverhaal van YouTube.

In 2006 zag Google het potentieel van YouTube en kocht het voor het indrukwekkende bedrag van 1,6 miljard US dollar. Vanaf dat moment was er geen weg meer terug, en YouTube ging de geschiedenis in als hét platform voor het delen van video’s.

Wist je dat:

  • YouTube inmiddels na Google de meest gebruikte zoekmachine is
  • en ook het meest beluisterde podcast kanaal is (GWI onderzoek 2022  49% van alle podcasts via YT beluisterd)
  • het in Europa het tweede kanaal is waarop muziek te beluisteren is (Spotify 32%, YouTube 23%)
  • YouTube hét favoriete kanaal is voor opleidingen, trainingen en (product)instructies
  • de jeugd meer op YouTube kijkt dan naar de TV (80% van GenZ kijkt naar YouTube content)
  • het zin heeft om als merk op YouTube aanwezig te zijn!
  •  

En, ook leuk: het allereerste YouTube-videootje dat nog steeds te vinden is, dateert uit april 2005 en toont een bezoek aan de dierentuin in San Diego. Dit bescheiden filmpje markeert het begin van een revolutie in de wereld van online video’s.

 

 

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw (zakelijke) YouTube kanaal? Of wil je een YouTube kanaal maken en weet je niet hoe?  Wij denken graag met je mee hoe je YouTube kunt inzetten voor jouw merk en kunnen je helpen met het opzetten en optimaliseren! Meer informatie hier, of neem contact met ons op!