Dagboek

Influencers, of Content Creators/Brand Ambassadors zoals ze zichzelf tegenwoordig liever noemen, zien in deze tijden van coronacrisis hun werk minder worden, of zelfs helemaal opdrogen.

Een influencer verdient zijn of haar geld immers door het promoten van bijvoorbeeld cosmetica, parfums, kleding, reizen en het aanprijzen van restaurants en hippe plekken aan hun volgers.
Door de wereldwijde shutdown van bedrijven worden er geen of weinig nieuwe collecties gelanceerd en zijn er geen festivals en grote conferenties. Ook heeft het geen zin om restaurants, resorts of superleuke clubs aan te bevelen, die zijn immers (nog) gesloten.

Daarbij komt natuurlijk ook nog dat hun volgers, de consumenten, momenteel veel minder behoefte hebben aan luxe artikelen of reistips – niet bepaald een eerste levensbehoefte als je op de centjes moet letten omdat je zelf ook minder werk hebt.

Kortom, influencer marketing ligt een beetje op zijn gat. Bij gebrek aan producten om te promoten zijn de Brand Ambassadors aangewezen op hun eigen creativiteit, om toch de aandacht van hun volgers te blijven houden. Nu meer dan ooit kunnen zij bewijzen dat ze authentiek en creatief zijn en veel van hen proberen nu ook andere dingen uit, zoals TikTok. Om bezig te blijven en om niet uit beeld te raken – want na de crisis hopen we natuurlijk allemaal dat het gewone en bedrijfsleven.

Foodies en Knutselen

Er is overigens een type influencer die het wel goed blijft doen. De foodies bijvoorbeeld, de vloggers en Instagrammers die content maken met recepten voor (gezond) koken en eten. Mensen zitten thuis en willen lekker eten en behalve laten bezorgen of afhalen, wordt er ook heel veel zelf gekookt.
Handwerken en knutselen is momenteel ook helemaal hip, er wordt volop gezocht naar brei-, haak- en borduurpatronen en daar is ook een hele wereld aan influencers over te vinden. Evenals de doe-het-zelvers en home-decor vloggers.

Overheid en Influencers

De Nederlandse Overheid heeft direct na de uitbraak van de corona pandemie en de maatregelen die de regering uitvaardigde, een aantal influencers ingehuurd, om social distancing en thuisblijven te promoten onder jongeren die via de traditionele kanalen niet gemakkelijk te bereiken zijn – zoals beauty vlogger Didi Shanna en YouTuber Furtjuh. Zij worden betaald, maar mogen zelf invulling geven aan de content, zolang de boodschap (#blijfthuis #anderhalvemeter #houvol) overkomt.

Werkt Influencer Marketing nog wel tijdens de crisis? Dat ligt dus helemaal aan de branche en de doelgroep. En aan de influencer! Het bedrijfsleven heeft het moeilijk, influencer marketing is vaak één van de eerste zaken die geschrapt wordt om kosten te besparen. Is dit verstandig? 
Heeft jouw product/dienst juist wel  socialmedia en/of influencer marketing nodig en weet je niet goed hoe dit aan te pakken? Neem dan gerust eens contact met ons op!