Dagboek

Jij hebt een geweldige email marketing campagne bedacht en dan loop je tegen SPAM filters aan die je bericht niet aan al je geadresseerden doorlaat. Helaas zijn de algoritmes die deze SPAM filters gebruiken niet geheel duidelijk, ze checken een aantal criteria en heel veel mails. Jij kunt er iets aan doen om je mail zo geschikt mogelijk te maken om door gelaten te worden door de SPAM filters van je lezers email. De SocialMediaMonteur heeft een aantal tips voor je:

  • Probeer in je mail niet te vaak ALL CAPS, gekke kleuren en extra uitroeptekens !!!! te gebruiken
  • Probeer in de inhoud niet teveel over geld te praten in zoals: voordelig, geld-terug, gratis, etc.
  • Het helpt als de html code van je bericht zo schoon mogelijk is…. Copy & paste van Microsoft Word brengt een heleboel extra (vuile) code mee. Gebruik zoveel mogelijk plain text.
  • Teveel plaatjes en te weinig tekst kan ook invloed hebben op SPAM filters.

Een SPAM filter let niet alleen op de mail zelf. Een van de taken van de SPAM filter is om te kijken hoe bekend jij bent met de ontvanger of hoe relevant het onderwerp voor hem/haar is. De SPAM filter kijkt daarvoor naar de onderwerpregel, de naam en het IP adress van de zender, de domeinnaam, de reputatie en zelfs naar adviezen van andere SPAM filters. Daarom nog wat tips:

  • Je onderwerpregel is heel belangrijk, die moet relevant zijn. In een oogopslag moet duidelijk zijn waar de mail over gaat en van wie deze afkomstig is. Een onderwerpregel moet prikkelen maar mag nooit misleidend zijn. Vermijd woorden als gratis, koop nu, beperkte tijd, klik nu, open meteen, voordeel, etc. en gebruik niet teveel speciale karakters of getallen
  • Een SPAM filter wil weten of jij de geadresseerde kent. Daarom is het goed om niet alleen de email adressen in je mailinglijst te hebben maar ook de voor- en achternaam van de ontvanger. Nog beter is het om het ‘To’ veld je mail te personalizeren. Om diezelfde reden is het beter om niet teveel functionele mailadressen te gebruiken (zoals info@bedrijf.nl).
  • Als je links gebruikt in je mail moeten ze correct zijn. Gebruik je link shorteners, dan mogen deze niet blacklisted zijn. SPAM filters kijken ook of je een ‘plain-tekst’ versie van je mail beschikbaar hebt.
  • Het is voor SPAMfilters heel belangrijk waar de mail vandaan komt. Sommige SPAMfilters checken of jouw IP adres black listed is. Dat kan lastig zijn want als iemand in jouw IP-range SPAM veroorzaakt, kan jouw bericht daardoor ook in de SPAMfilters gevangen worden. Daar kun je zelf helaas weinig aan doen. MailChimp en hosting providers besteden veel aandacht aan dit onderwerp.
  • Soms kijken SPAMfilters naar het adresboek van de ontvanger. Komt jouw naam en mailadres daar niet in voor dan kan je mail in de SPAM folder van de ontvanger terecht komen. Een aantal SPAM filters is tegen anonieme gratis email adressen strenger dan tegen geverifieerde domeinnamen. Dus als je mailt van een gmail, hotmail of ander gratis mail adres loop je meer risico dan wanneer je mailt vanuit je eigen bedrijfsdomeinnaam. Vraag ook in de mail aan je ontvangers of ze je mail adres willen toevoegen aan hun adresboek. Dat kun je bijvoorbeeld in de topregel van een MailChimp campagne doen.
  • Het helpt ook om je domeinnaam te authenticeren. Dat kun je in MailChimp eenvoudig doen als je een campagne maakt.
  • Veel webmail services en Internet Service Providers gebruiken community based reporting om SPAM te blokkeren. Als teveel van jouw ontvangers op de ‘report SPAM’ knop in hun inbox klikken dan is het waarschijnlijk dat ook toekomstige mails als SPAM beschouwd worden. Jij kunt niet controleren wat ontvangers of ISP’s met jouw mail doen. Je kunt je alleen aan de regels houden (wie mag je wel en wie mag je niet mailen) en bovenstaande richtlijnen volgen. Dan heb je het meeste kans op succes.