Traditioneel kijken we aan het einde van het jaar natuurlijk terug…en wat was het weer een bewogen jaar voor iedereen! Maar we kijken ook heel graag vooruit, en dan met name naar de social media trends van 2022, wat kunnen we verwachten en waar moeten wij op inspelen?
Shoppen op social media
Door de corona pandemie is online shoppen heel belangrijk geworden. Niet zo gek als je een groot gedeelte van het jaar wordt gevraagd om thuis te blijven en niet essentiële winkels gesloten zijn of minder lang open. Het shoppen via social media gaat niet weg, je kunt als verkoper van producten of diensten bijna niet meer zonder een shop op Facebook en Instagram. Een dienst als Shopify maakt het je makkelijk om je producten online aan de man te brengen! En mocht je hier hulp bij nodig hebben, wij kunnen je helpen!
Social Advertising : Vertel het verhaal van je merk
In 2023 gaat Google stoppen met ‘cookie tracking’. Dat klinkt dramatisch, maar is het eigenlijk niet. Wat bijvoorbeeld niet meer kan is het verzamelen van data, verkopen en gebruiken van de data door middel van cookies, dat heeft natuurlijk alles te maken met het beschermen van privacy en dat is goed. Wat het betekent voor online adverteren? Advertentie campagnes zullen van zichzelf aantrekkelijk moeten zijn, een verhaal hebben waar jouw doelgroep zich in herkent. Kortom, vertel je verhaal en wees authentiek. En ja, je zult er niet meer aan ontkomen om in advertenties te investeren. En dat hoeft helemaal niet duur te zijn, als je het maar slim aanpakt, zoals wij al schreven in deze blogpost.
Video’s, maar dan kort – oftewel ‘short form’.
Hier kunnen we kort over zijn….we zijn dol op video’s, wij roepen het al jaren, maar ze moeten tegenwoordig kort zijn willen we er nog echt naar kijken. Denk aan Instagram en Facebook stories, Instagram reels en YouTube Short om je video’s te delen, maar ook op je tijdlijn moeten ze echt kort zijn. Om je een idee te geven:
-
66% van de video advertenties zijn korter dan 30 seconden
-
72% van de consumenten heeft liever een video dan tekst
-
71% van Gen Z besteedt meer dan 3 uur per dag aan het kijken naar video’s
-
68% van de mensen bekijkt een zakelijke video als deze onder de minuut is.
Nostalgie, weet je nog?
Nostalgia Marketing bestaat en het werkt! ‘Weet je nog’ doet het altijd goed, het roept positieve gevoelens op en mensen worden er blij van als ze herkennen dat ‘vroeger alles beter was’. En blije mensen zijn eerder geneigd om geld uit te geven. Misschien denk je dat jij niets kunt met Nostalgia Marketing, maar dat hoeft niet zo te zijn, het vergt wel creativiteit!
Gen Z verplaatst zich naar andere kanalen dan alleen TikTok
We schreven er onlangs al een blog over, Gen Z heeft de weg gevonden naar Twitter. Daar zoeken ze uit of de merken waar ze van houden wel voldoen aan hun eigen normen, lezen ze het nieuws en geven hun ongezouten mening over producten en diensten. Is Gen Z jouw doelgroep, staar je dan niet blind op SnapChat en TikTok – maar kijk ook wat je op Twitter kunt doen!
Kortom, leuke nieuwe trends en sommigen die we elk jaar voorbij zien komen. Zeker de moeite waard om mee te nemen als je jouw social media strategie voor 2022 gaat bepalen! Natuurlijk blijven wij de trends in de gaten houden voor je, volg ons op Facebook, Instagram, Twitter en/of LinkedIn en je mist niets!
Hulp nodig bij je social media strategie, social advertising of contentmanagement? Wij kunnen je helpen! Neem gerust contact met ons op!