Dagboek

Begin dit jaar de wijzigingen van de tijdlijnen, de strijd tegen fake news en nu weer het nieuws rondom de datalekken en de hoorzitting van Mark Zuckerberg in de Verenigde Staten. Wat betekent dat voor jou als je Facebook inzet als communicatiemiddel? Of voor jouw persoonlijke account.

 

Wij vinden dat je alles in perspectief moet zien. Er is informatie over Facebook gebruikers in handen gekomen van Cambridge Analytica. En daar is niet met de beste bedoelingen gebruik van gemaakt. Maar ….. op hoeveel apps log jij in via Facebook of Twitter en hoe vaak accepteer jij snel de voorwaarden zonder goed te lezen. Het is niet goed maar niet alleen de schuld van Facebook. En ook niet uniek voor Facebook.

Er zijn nou eenmaal mensen op de wereld met slechte bedoelingen, denk maar eens aan de inbraken in smartphones (AVRO-TROS documentaire Addicted to Smartphones) die anderhalf jaar geleden aan het licht kwamen. Dat is toch ook niet de schuld van de smartphoneprocucenten? Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor je daden. Of heb je een AH bonus kaart of een andere loyalty card? Dan geef jij ook heel veel informatie over jezelf zonder precies te weten wat daarmee gebeurt. Jij hebt zelf een grote rol in welke informatie je deelt en via welke kanalen. En vergeet niet dat het vrijwel altijd gaat om een gratis dienst waar je je vrijwillig bij aansluit.

 

Verder blijkt in deze casus dat de Verenigde Staten behoorlijk achterlopen op privacy wetgeving, er zijn nauwelijks regels die bepalen wat wel en wat niet mag. Daarmee kun je dus ook mensen met slechte bedoelingen moeilijk aanklagen voor hun daden. In Europe is er al (lokale) wetgeving en in mei zal de intrede van de GDPR die regels nog meer versterken. Zo zal het met de nieuwe Europese wetgeving mogelijk moeten zijn om je gegevens van Facebook te verwijderen, tot nu toe kun je alleen een account de-activeren.

 

De social media kanalen moeten hun verantwoordelijkheden echter nemen en dit soort misstanden oplossen en helpen voorkomen. We merken aan alle kanten dat Facebook maar ook de andere social media platformen daar druk mee in de weer zijn. Geen eenvoudige klus. En soms met consequenties voor bepaalde toepassingen die wij als online marketeers juist graag gebruiken. Wij blijven er scherp op en over het landschap van social media heenkijken.

 

Betekent dit dat iedereen nu massaal met Facebook moet stoppen? Wij denken van niet. Facebook moet en zal deze kwestie oplossen en is zich wel degelijk bewust dat alle handelingen en processen momenteel onder een vergrootglas liggen bij overheid en media. De nieuwe Europese wetgeving helpt bovendien om dit proces te bespoedigen. Wij zien dan ook geen directe rechtvaardiging om te stoppen. We blijven echter wel onverminderd prediken om op de juiste manier om te gaan met je content en jouw social media kanalen. En om die kanalen in te zetten waar jouw doelgroep zit en interacteert. We merken regelmatig dat dat niet altijd Facebook is maar soms juist Twitter, LinkedIn, Instagram of YouTube. We monitoren nauwkeurig het bereik en de interactie op de kanalen van onze klanten en hebben ook na de aankondiging van Zuckerberg in januari over de veranderingen in de tijdlijnen geen grote impact op de resultaten gezien. Integendeel, in maart hebben veel van onze klanten weer prachtige groeicijfers behaald, ook op Facebook.

 

Wil je een persoonlijk advies of een veiligheidscan op jouw social media instellingen? Neem dan gerust contact met ons op!