Dagboek

Het lijkt erop dat Twitter in de loop van 2015 flink wat nieuwe features in de pijplijn heeft. Gedurende hun analisten dag hebben CEO Costolo en VP Product Kevin Weil een tip van de sluier opgelicht. Het platform wordt op dit moment dagelijks voor ruim 500 miljoen tweets gebruikt. Het bedrijf wil zich voor de komende tijd niet in eerste instantie richten op meer content maar op meer engagement en relevantie. Wat kunnen we in 2015 verwachten?

 

Twitter-Hosted Native Video

Het lijkt erop dat video, dat tot zover niet zoveel aandacht had van Twitter eindelijk een zinvolle plaats binnen het platform gaat innemen. Binnenkort ben je in staat op direct vanuit je ‘maak een tweet’ box te uploaden, bewerken en delen. “Het wordt niet alleen makkelijker om een video via Twitter te bekijken, je kunt straks ook je eigen video’s opnemen, bewerken en delen vanuit Twitter,” zegt Kevin Weil, VP product bij Twitter.

“We zien het delen van gebeurtenissen tijdens allerlei lokale, nationale en wereldwijde evenementen als een enorme opportunity, zegt Dick Costolo, CEO bij Twitter.

 

Meer Twitter accounts

Naast de 284 miljoen actieve Twitteraars bezoeken elke maand nog zo’n 500 miljoen mensen een twitter URL zonder in te loggen. Alleen bekende mensen trekken al zo’n 200 miljoen bezoekers per maand naar het Twitter platform. Dat zijn veelal bezoekers zonder twitter account die toch tweets zien of Twitter regelmatig bezoeken. Tot zover hebben aanpassingen in de ‘sign up’ procedure nog niet geleid tot meer Twitter accounts…. Twitter zegt nu iets aan het sign up proces te gaan doen en verwacht daarmee zo’n 10% extra accounts.

Twitter’s Instant Timeline

Veel nieuwkomers op Twitter weten niet goed hoe ze het platform moeten gebruiken. Twitter onderkent dat nieuwe gebruikers soms moeite hebben om relevante mensen te vinden die ze willen volgen. CEO Costolo: “Onze Instant Timeline is onze meest recente aanpassing die het voor de nieuwkomers beter moet maken maar ook die vereist nog wat oefening. Binnenkort gaan we nieuwe twitteraars eerst vragen hun interesses bekend te maken (incl. Populaire accounts, nieuws, informatie, sport, etc.) en dan hun contacten te uploaden om mensen die ze kennen te vinden. Hun Instant Timeline wordt dan gepersonaliseerd op basis van die informatie en connecties”

Twitter als je er even niet bent

Het is onmogelijk om alles te volgen op Twitter, hoe je ook je best doet. Twitter wilde dat aanvankelijk met hun ‘discover tab’ oplossen maar veel volgers missen nog veel interessante content en dialoog. In de nieuwe Timeline komt een “While You Were Away” functie die bedoeld is om je een recap te geven. En volgens Costolo, zonder dat je de realtime beleving die mensen van Twitter verwachten, verliest.

Twitter Marketing in Mainstream Media

Twitter gaat zich in de toekomst meer richten op adverteren. De investering in banner ads etc. op nieuwspagina’s moet de belangstelling daarvoor vergroten. Twitter gaat ook meer SEO keywords inkopen om de bekendheid en zichtbaarheid voor het platform te verbeteren. Ook gaan ze zich zelf presenteren tijdens 25 grote evenementen op een zelfde manier als tijdens de World Cup afgelopen zomer. Onze verwachting is dat dit in eerste instantie vooral in de US zal plaatsvinden.

Verbeterde Messaging functionaliteit

De direct messages, or DMs, van Twitter zijn eigenlijk sinds het begin nooit echt veranderd. Pas recent is het mogelijk geworden om boodschappen via verschillende devices te synchroniseren. Op zeer korte termijn introduceert Twitter een geheel nieuwe functionaliteit die het mogelijk moet maken om via direct messages je tweets met anderen te kunnen delen.

Andere Apps van Twitter

Twitter weerstond tot dusver de trend om op standalone, single use apps over te gaan. Costolo zegt daarover: “Net als Vine geloven wij dat er complementaire applicaties zijn die buiten Twitter bestaan en kunnen helpen om ons te laten groeien tot het grootste publiek op de wereld.” De muziek app van Twitter heeft het niet gered maar sport zou een ideale markt kunnen zijn om op een zinvolle manier in een aparte app onder te brengen.

Twitter Cards

Kevin Weil demonstreerde een aantal nieuwe Twitter Cards waaronder een ‘click-to-call’ card, custom configuratie mogelijkheden en mogelijkheid voor polls. “Met Twitter Cards kunnen we in een tweet allerlei formats integreren. Zo testen we nu met een ‘buy’ knop die het mogelijk moet maken om aankopen te doen vanuit een tweet.”

Naar alle waarschijnlijkheid zullen de nieuwe mogelijkheden eerst op de thuismarkt geïntroduceerd worden. Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en houden je op de ho[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]