Dagboek

We zitten middenin de coronacrisis. Iedereen merkt inmiddels de impact ervan, zowel consumenten als bedrijven. We weten niet hoe lang de crisis nog gaat duren, maar het raakt bedrijven en ondernemers en het vraagt iedereen om het hoofd koel te houden en creatief te zijn.  Gelukkig biedt de online wereld veel mogelijkheden om toch van je te laten horen. Wij leggen je graag een van de mogelijkheden uit, Social Advertising. Misschien kan het jou helpen.

Op dit moment zien we veel bedrijven en organisaties nieuwsbrieven versturen met hun aanpak en maatregelen rondom het coronavirus. Er wordt beduidend minder geadverteerd. Enerzijds begrijpelijk want veel bedrijven moeten noodgedwongen hun cash positie in de gaten houden. Veel evenementen zijn afgelast, horeca is gesloten en veel winkels volgen  (op supermarkten na gelukkig). Anderzijds is dit het moment waarop iedereen meer tijd online besteedt.

Restaurants

Een groot aantal restaurants heeft een tijdelijke oplossing gevonden, bezorgen en afhalen. Maar hoe zorg je dat mensen dat weten en online kunnen bestellen als je je daar tot nu toe niet mee hebt bezig gehouden.  Hoe communiceer je je menu naar je doelgroep? Social media kan je daar heel goed bij helpen.  Én als je het slim aanpakt bereik je naast je bestaande klanten ook nog relatief gemakkelijk en snel een nieuwe doelgroep. Op dit moment groeit het aantal thuiswerkende of helemaal niet-werkende mensen en besteden zij meer tijd op socialmedia. Dit betekent ook dat jouw kans op een groter bereik van je social media marketing groeit. Pak die kans op het gebied van social advertising! We geven je twee voorbeelden hoe de horeca online inzet.

Thuis ‘uit eten’ van je favoriete kok

Tapasrestaurant Lokanta in Rotterdam Kralingen is na de sluiting afgelopen weekend onmiddellijk overgegaan op bezorgen & afhalen van hun tapas! Duidelijk zichtbaar op de ramen van het restaurant maar vooral ook via hun Facebook hun Instagram  en met op hun website een bestelformulier. Zo kunnen vaste en nieuwe klanten gewoon heel lekker thuis ”uit eten’ en smullen van de gerechten van Sandor. 

Lokanta is al een tijdje actief op social media, dan heb je al een community waar je aan kunt vertellen dat je even geen proeflokaal bent maar een bezorg- en afhaalservice van heerlijke gerechtjes.  Dat was anders voor Eric Cornelissen.

Eric kookt voor Westvoorne

Eric Cornelissen had vroeger een eigen restaurant en cateringbedrijf maar de afgelopen jaren genieten we vooral van zijn kookkunsten als zelfstandig chef kok actief bij diverse bekende restaurants. Dus ook voor Eric betekende de sluiting van alle horeca dat hij geen klandizie meer voor zijn heerlijke gerechten had. Omdat koken voor Eric zijn lust en zijn leven is ging het roer meteen om. Eric kookt voor iedereen in Westvoorne die geen zin of tijd heeft om te koken of mobiel beperkt is door ziekte of ouderdom. Hij doet de boodschappen en bereidt dagelijks verse, gezonde en lekkere maaltijden voor heel vriendelijke prijzen. Om er bekendheid aan te geven is er a la minute een Facebookpagina aangemaakt waar je dagelijks heerlijke menu’s op kunt bestellen. Er wordt erg enthousiast op gereageerd en de community groeit (mede door een bescheiden advertentiecampagne op Facebook) snel. Als je eenmaal de maaltijden van Eric hebt geproefd ga je zelf niet meer koken.

Deze twee voorbeelden zijn uit nood geboren en het zijn zeker niet de enige horecaondernemers die zijn overgestapt naar een business model van bezorgen en afhalen waarbij online aanwezigheid in welke vorm dan ook belangrijk is.  Maar deze voorbeelden geven aan dat je heel snel dus je business model online kunt en moet maken! En hoe je als gastronoom kunt blijven genieten van je favoriete chefkok!

Wil jij ook gebruik maken van social advertising en heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag! Wij werken verantwoord door, iedere monteur vanuit zijn eigen huis. 

Meer weten over social advertising? Lees ook onze andere blogs: