SXSW

Sociale networken zoals Instagram, Snapchat en Pinterest zijn gebaseerd op visueel gebruik. Mede door de ontwikkeling van de smartphones en de social media kanalen is het publiek redelijk handig geworden met visuele content.

 

Een panel met vertegenwoordigers van BuzzFeed, The Huffington Post en Google discussieerde over de ontwikkelingen. Bij Buzzfeed bijvoorbeeld checken 200 reporters voortdurend wat het publiek leuk vindt, wat trending is, etc. Dat voortdurend monitoren is veel werk maar noodzakelijk, een viral krijg je niet zomaar.

Belangrijk is wel voor alle platformen om zorg te dragen voor de credits van de Fotograaf , of het een professional of amateur is maakt niet uit.

Anna Dickson van Google merkte op dat het daarbij soms vreemd kan lopen. Zo kregen de makers van de foto’s rondom Charlie Hebdo credits voor hun foto’s. Echter toen de foto’s viral gingen werd het Google DNA van de fotograaf gekoppeld aan het event en werd de fotograaf ongewild gekoppeld aan het onderwerp van de foto. Dat is dus een puntje van aandacht vooral met social media en in een tijd waarin iedereen iets te zeggen heeft.