Dagboek

Social media, en voor het gemak ga ik in deze post even uit van Facebook, draait om interactie. Anders zou het immers geen ‘social’ media zijn! We posten wat af met zijn allen, de gemiddelde Facebook gebruiker post minimaal toch wel één update per dag, en we vinden ook een heleboel posts leuk.

Waarom klikken we op ‘vind ik leuk’ ?
Een vind-ik-leuk is een hele snelle manier om te laten weten dat je het ergens mee eens bent, je je kunt vinden in een bepaalde mening of omdat je het inderdaad gewoon leuk/grappig vindt. Door op het duimpje te klikken, zien je vrienden dat ook. Voor diegene wiens update leuk wordt gevonden is het een bevestiging of een schouderklopje. Het voelt goed om zo’n bevestiging te krijgen, we houden allemaal wel van aandacht, nietwaar?

Door een post te delen, ga je nog een stapje verder. Er wordt gedeeld om dezelfde redenen als het leuk vinden, maar het is iets meer. Je wilt met het delen aan je vrienden (of de hele wereld, het ligt er maar aan hoe je het deelt) hen laten weten wat je ergens van vindt, of hen bijvoorbeeld ook de kans geven op die mooie aanbieding! Als je helemaal enthousiast bent, zeg je er ook nog iets over. Zo maak je het nog persoonlijker.

Behalve leuk vinden en delen, kun je ook een antwoord achterlaten. Dit kan natuurlijk zonder het ‘leuk te vinden’ of te delen, zoals dat vaak gebeurt met persoonlijke berichten tussen Facebook vrienden.
Dit alles maakt social media sociaal!
Waarom is het leuk vinden, delen en commentaar krijgen belangrijk voor mijn zakelijke pagina?

Het eerste, simpele, antwoord op deze vraag is: omdat je op die manier gemakkelijk en relatief goedkoop aan je naamsbekendheid werkt. De bekende mond-op-mond reclame. Als jouw berichten worden gedeeld, bouw je aan een online community van volgers en fans, die daardoor jouw produkt en/of dienst leren kennen.

Het tweede antwoord is misschien ook wel voor de hand liggend, alhoewel het iets minder bekend is.
De vind-ik-leuks zijn geweldig en die maken ook dat jouw posts bij anderen onder de aandacht komen, maar wat je eigenlijk nodig hebt zijn posts die gedeeld worden, het liefst met persoonlijk commentaar. Berichten die gedeeld worden, scoren hoger in Facebook dan de berichten die een vind-ik-leuk krijgen, een gedeelde post krijgt voorrang op feeds.

Maar er is nog een, niet onbelangijke reden om jouw berichten gedeeld te laten worden: Google.
Google ziet dat namelijk. En door hun algoritmen worden berichten die gedeeld zijn hoger geranked dan posts die uitsluitend een vind-ik-leuk hebben. En dat is wat je wilt met je zakelijke berichten: sneller gevonden worden op Google!

Maar dat gaat niet vanzelf, daar moet je echt wel iets voor doen – zoals zorgen dat jouw berichten de moeite waard zijn om te delen. En pas op, like, share en win-acties mogen niet van Facebook!

En natuurlijk kun je je medewerkers inzetten, als echte Social Media Ambassadeurs voor jouw bedrijf of organisatie.
Hoe?
Daar kan ik je bij helpen, ik heb hier veel ervaring mee, dus neem gerust kontakt met mij op, ik vertel je er graag meer over!