DagboekLinkedIn

Op het zakelijke socialmedia platform LinkedIn wordt dagelijks een enorme hoeveelheid aan content gepubliceerd, door de meer dan 11 miljoen LinkedIn-leden.
Daarom is het een heuse uitdaging om jouw content gelezen te laten worden. Door de vele artikelen die iedereen voorbij ziet komen op zijn feed, moet jouw artikel wel heel bijzonder zijn om op te vallen!

Op LinkedIn is het sowieso een uitdaging om succesvol content te delen. De concurrentie is groot en zo ook de ambities. Anders dan bij een traditioneler blog – al dan niet als onderdeel van een website-  is het lezerspubliek op LinkedIn ook wisselender en veeleisender.

Om jouw content in het oog te laten springen én gelezen te worden is het daarom ontzettend belangrijk om je in te leven in je publiek:  wat zijn hun interesses, wat willen ze,  wat vinden ze leuk,  wat haten ze en waar houden ze van? Dit maakt óf breekt jouw content.

Hieronder heb ik 6 tips en ideeën voor je, behalve uiteraard relevantie, die je kunnen helpen om jouw content het grote bereik te geven wat je wilt!

6 soorten content op LinkedIn die de meeste kans hebben om viral te gaan:

 

  1. Storytelling. Vertel een verhaal, mét emotie. Dit soort verhalen/content is altijd persoonlijk en spreekt mensen aan. Het vertellen van iets dat jou persoonlijk is overkomen werkt het beste. Er moet wel een goed einde aan zitten, een les die geleerd is en die je graag deelt. Een dergelijk persoonlijk verhaal slaat het best aan als je tussen de 500-650 woorden gebruikt.
  2. Vraag! Prikkel de lezer met content gebaseerd op een vraag. Een vraag gericht aan een breed publiek (bijvoorbeeld Marketing en Sales of Human Resources) en voeg er ook wat controverse aan toe. Bijvoorbeeld ‘Is Twitter nu echt dood?’
    Zorg dat je artikel eindigt met een heel duidelijke CTA (Call to Actiion): vraag je lezers om reacties! Artikelen die antwoorden of commentaar uitlokken hebben een grote kans om viraal te gaan.
  3. Controversiële statements. Een stuk over bijvoorbeeld “Vraag mij niet uit via LinkedIn, het is geen Tinder!” of “Vrouwen zijn beter in sales dan mannen, want…”. Een dergelijk onderwerp roept reacties en commentaar op, en (en hier gaat het om als je viral wilt gaan) het wordt ook graag gedeeld.
  4. Artikelen over een uniek onderzoek of een post over (actuele, te verifiëren) data. Dit soort posts moeten ontzettend relevant, interessant en nuttig zijn voor jouw doelgroep. Zorg ook dat je het alleen op LinkedIn publiceerd, en niet eerst op een website. Je schrijft immers geen teaser om lezers naar je website te lokken, maar een echt artikel dat men meteen in zijn geheel op LinkedIn kan lezen. Zorg ook dat je de bronnen beschikbaar hebt, al dan niet direct in je artikel en hou ze paraat voor als er vraag naar komt.
  5. Biedt gratis downloads aan! Mensen zijn dol op gratis dingen. Denk aan templates, checklists, guidelines of een speciale aanbieding of korting op een event. En belangrijker: men deelt dit soort content ook heel makkelijk met connecties.
  6. Video’s! LinkedIn is momenteel de mogelijkheid om video’s te uploaden aan het uitrollen, dus binnenkort hoef je geen links naar bijvoorbeeld YouTube te posten, maar kun je jouw vlogs gewoon laten afspelen in je postings. Video is zo’n 90% van de gedeelde content op socialmedia, een trend die blijft groeien, daar kun je aan meedoen!

Bonus tip: check na iedere publicatie de statistieken, zodat je kunt bepalen welk soort content het beste aanslaat – en je je soort posts kunt aanpassen!

 

Met deze tips kom je al een heel eind en zul je merken dat jouw content beter aanslaat. Wil je hier nog meer over leren, en zodoende echt het maximale uit jouw LinkedIn profiel halen, volg dan de LinkedIn Training bij NewMediaBrains.

Wil je leren hoe je pakkende video’s en vlogs maakt met je smartphone? Schrijf je dan in voor de Smartphone Video Training van NewMediaBrains!

Hulp nodig bij het opzetten en managen van jouw bedrijfspagina op LinkedIn? Daar kan ik je bij helpen, neem gerust contact met mij op!