Dagboek

Virale content: elke soort content die zich razendsnel verspreidt via internet en veel aandacht krijgt. Denk hierbij aan content als social media berichten, afbeeldingen, video’s en artikelen. Virale content wordt vaak geassocieerd met platformen als Facebook, Twitter en YouTube, aangezien content via deze kanalen – met veel mensen tegelijk – snel en gemakkelijk gedeeld kan worden. Maar content kan ook viraal gaan via andere kanalen, zoals WhatsApp en e-mail.

Wist je dat de naam “viraal” afkomstig is van het idee dat content zich snel van mens tot mens verspreidt – een op dezelfde manier als een virus? Ook is het – net als bij een virus – lastig te achterhalen waar de bron ligt (denk aan het jaarlijkse kerstfilmpje dat je tante je stuurt, dit heeft ze vast niet zelf gemaakt).

Virale content kwam op in het midden van de jaren 90 en wordt nu vaak gekoppeld aan influencer marketing. Bedrijven benaderen vaak social media influencers – mensen met een groot bereik en fanbase – om zeker te zijn van virale content.

 

Waarom gaat content viraal?

Er zijn veel redenen waarom content viraal kan gaan. Zoals humor, een hoge amusementswaarde, publieksdeelname (denk aan de bekende Ice Bucket Challenge, waar zelfs Donald Trump aan meedeed) of zeer rijke informatie. Content die voor iedereen interessant, bereikbaar of beschikbaar is of juist van grote waarde voor een heel specifiek publiek doet het vaak ook erg goed. Ook kan content waarbij een gevoel van vreugde of juist boosheid wordt opgeroepen viraal gaan. Vaak draait het ook om de juiste timing, het inspelen op actualiteit, originaliteit, maar ook heel vaak gewoon geluk hebben. En zoals bij alle content, het helpt enorm als je je content op de juiste wijze op het juiste kanaal deelt.

 

Geen recept, originele content, goede timing en geluk

Een recept voor virale content bestaat niet, misschien kun je wel veel leren van deze voorbeelden:

 

Heineken CEO Jean-François van Boxmeer neemt afscheid
LinkedIn is niet het eerste kanaal waaraan je denkt bij het viral gaan van een filmpje. Toch heeft het afscheidsfilmpje van de Heineken CEO op LinkedIn zo’n 300k views opgeleverd, meer dan op YouTube.

 

Twitteraar Sarah Cooper imiteert op hilarische wijze Donald Trump:

 

Een YouTube klassieker van 10 jaar geleden die inmiddels 57 miljoen keer is bekeken:

En tot slot nog wat tips voor als je ambities hebt om zelf met een TikTok dansje viral te gaan!