Tegenwoordig zien we het steeds vaker voorbij komen: de term User Generated Content, of UGC. De directe vertaling hiervan is ‘door de gebruiker gemaakte content.’ Maar wat houdt dit precies is? En waarom is het voor een bedrijf belangrijk om hieraan mee te doen? Wij leggen het uit.
Bij UGC wordt de passieve gebruiker een actieve contentmaker. Jouw klant of gebruiker maakt eigenlijk content voor jouw bedrijf in de vorm van foto’s, video’s, tekst of muziek. Dit heeft vaak een positieve invloed op jouw bedrijf omdat content gemaakt door de klant als geloofwaardiger wordt beschouwd dan door het bedrijf gecreëerde content. Potentiële nieuwe klanten vertrouwen het meer. Hierdoor is UGC voor een bedrijf dus zeker van belang.
De vorm van User Generated Content kan verschillen. Zo kunnen klanten of gebruikers een YouTube video maken waarin ze jouw product testen, of een TikTok video maken waarin ze jouw pakketje gaan uitpakken. Ook kunnen ze bijvoorbeeld een blog schrijven met hun ervaringen maar ook Google reviews zijn een vorm van UGC.
Zo maakte Sophie Ousri op haar YouTube kanaal een unboxing video van de MyJewellery adventskalender
en postte PetsPlace een actie waarbij je een foto van jouw puppy of kitten met een aangegeven hashtag kon posten om hiermee een bandana te winnen.
Hoe zet jij dit als merk effectief in? Stimuleer klanten bijvoorbeeld door een foto te posten met een bepaalde hashtag. Hierdoor kun je het als bedrijf weer delen en creëer je een continue bron van content.
Wil je User Generated Content inzetten voor jouw bedrijf maar weet je niet hoe of heb je geen tijd? Onze monteurs helpen graag!