Wij kijken niet alleen vooruit naar nieuwe trends op het gebied van social media, terugblikken en bekijken welke kanalen het meest en het minst werden gebruikt is ook belangrijk!
De top 5
Met 11,5 miljoen gebruikers is Whatsapp (nog steeds) het grootste social mediakanaal van Nederland. De communicatie app wordt op de voet gevolgd door Facebook, met zo’n 10,8 miljoen gebruikers. Dik 7,6 miljoen gebruikers maken dagelijks gebruik van Facebook, tegenover de 8,3 miljoen actieve dagelijkse gebruikers van Whatsapp.
Op de derde plaats staat YouTube. De videodienst heeft in totaal 8 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan er 2,2 miljoen dagelijks op het platform te vinden zijn.
LinkedIn neemt plaats 4 in beslag met 4,4 miljoen Nederlandse gebruikers. Instagram komt op plaats 5 te staan met 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers. Opvallend is dat Instagram dagelijks 2,1 miljoen gebruikers heeft tegenover slechts 500,000 bij LinkedIn.
Instagram is ook de grootste stijger van het afgelopen jaar. De foto-app is de laatste twee jaar met 10% gestegen in Nederland. Een reden hiervoor is de introductie van de Instagram Stories, deze zijn veruit populairder op Instagram dan dat ze op Whatsapp en Facebook zijn.
De rest
Waar is Twitter, zul je je misschien afvragen? Twitter is nog steeds populair en groeit, zo’n 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken Twitter, waarvan ruim 1 miljoen dagelijks, maar komt hiermee op de 7e plaats. Pinterest, met haar 3 miljoen gebruikers, valt met de 6e plek ook buiten de top 5.
Bron: markethings.net