Dagboek

Muziek speelt een belangrijke rol in de populariteit van TikTok. Anders dan bij andere grote social mediaplatforms, draait het bij TikTok voornamelijk om muziek, waardoor het een krachtig promotiemiddel is voor artiesten. Opvallend is dat veel video’s op TikTok plotseling geen muziek meer bevatten, waardoor er letterlijk stilte valt in sommige feeds. Wat is hiervan de reden?

Universal Music Group

De Universal Music Group (UMG), vertegenwoordiger  van grote artiesten zoals Taylor Swift, Ariana Grande, U2 en Drake, maar ook Nederlandse artiesten als Anouk en Duncan Laurence, beschuldigde TikTok van onvoldoende vergoedingen voor zijn artiesten en dit leidde tot de verwijdering van alle nummers van UMG uit de muziekbibliotheek van TikTok.

TikTok reageerde met teleurstelling en verklaarde dat UMG de rol van TikTok bij het promoten van zijn muziek heeft genegeerd. Het platform betoogt dat het een waardevolle dienst verleent door nieuwe luisteraars kennis te laten maken met de muziek van UMG, wat bijdraagt aan de toename van verkoop en streams.

Artiesten

Niet alleen makers van bijvoorbeeld dansfilmpjes, tutorials en ‘get ready with me’ video’s hebben hier last van. Ook de artiesten uit de stal van UMG kunnen hun eigen muziek niet meer promoten op TikTok.
Zoals we in een vorige blog uitlegden is TikTok als zoekmachine een krachtige marketingtool geworden en voor veel artiesten is het niet kunnen posten van hun muziek een gemiste kans op bekendheid en inkomen.

Overigens, het ontbreken van een beroepsprocedure betekent dat TikTokkers niets kunnen doen wanneer hun video’s worden gedempt of zelfs verwijderd.

Geen winnaars

Hoe dit gaat aflopen? Daar is momenteel helaas nog niets over te zeggen.
Terwijl de twee giganten blijven vechten over licenties en compensatie, lijkt het er op dat echte verliezers de makers, artiesten en fans zijn die gewoon de muziek willen delen waar ze van houden.

Natuurlijk is er nog andere muziek op TikTok dan uitsluitend van UMG, dus helemaal stil zal het zeker niet worden. TikTok groeit nog altijd, in 2023 kwamen er ruim 200.000 gebruikers bij, en daarom zeker de moeite waard voor bedrijven en organisaties om in te zetten voor marketing.

Hulp nodig bij het opzetten en beheren van een zakelijk TikTok account? Neem gerust contact met ons op.