Dagboek

De coronapandemie met haar lockdowns en het thuiswerken heeft in ons land in 2020 voor de social media platforms voor een aardige groei gezorgd. We reizen minder en  besteden meer tijd om onze social media accounts te checken. Niet alleen is het aantal Nederlandse gebruikers op social media gegroeid (met uitzondering van SnapChat), we kijken er met zijn allen ook veel vaker op. 

 Zo ziet Facebook dagelijks tenminste 7,3 miljoen Nederlanders een keer inloggen, dat is bijna 200.000 meer dan vorig jaar januari. Zo’n 3,7 miljoen Nederlandse gebruikers checken dagelijks Instagram (+7 %) en 3,1 miljoen Nederlanders checkt YouTube elke dag (+12%) TikTok is de grootste groeier, de korte (grappige) video’s met muziek slaan duidelijk aan: 836.000 Nederlanders loggen dagelijks in, een jaar eerder was dat 281.000. LinkedIn met 1,069 miljoen dagelijkse gebruikers en een groei van 39% en Pinterest met 892.000 dagelijkse gebruikers (+24%) doen het erg goed. 

Vrijwel alle social media platforms winnen of zijn stabiel. TikTok is de grote uitschieter met nu 1,7 miljoen Nederlandse accounts, dat is een miljoen meer dan vorig jaar. Pinterest groeit van 3,5 naar 3,9 miljoen gebruikers (+337.000), LinkedIn van 4,7 naar 5 miljoen (+266.000) en Instagram van 5,6 naar 5,9 miljoen. Facebook blijft met 10,4 miljoen gebruikers stabiel, terwijl je nu op Twitter 2,9 miljoen Nederlanders kan vinden, 126.000 meer dan vorig jaar januari.

Onderzoeksbureau Newcom peilde deze maand 7.000 Nederlanders vanaf 15 jaar over hun social media gebruik en concludeerde dat alle platforms groeien. Er blijkt zelfs nog ruimte voor nieuwkomers; TikTok groeit enorm, maar dat lijkt geen groot effect te hebben op de concurrentie. De populariteit van TikTok zit hem voornamelijk onder de jongeren, die laten Facebook al een paar jaar voor wat het is.

De groei van Pinterest en LinkedIn is ook terug te herleiden naar lockdowns. Er wordt heel wat geklust in huis en Pinterest is voor veel thuisklussers een bron van inspiratie. LinkedIn wordt vaker geraadpleegd om bijvoorbeeld te zien hoe bedrijven en organisaties omgaan met de coronacrisis en het thuiswerken. LinkedIn is daarom steeds interessanter om te gebruiken voor je merk of organisatie, het netwerk is bij uitstek geschikt om zakelijke connecties en doelgroepen kennis te laten maken met jouw bedrijf. Dit kan door middel van jouw eigen profiel, of met een LinkedIn bedrijfspagina waarop je jouw product of dienst uitlicht. LinkedIn is hard bezig om de functionaliteit uit te breiden. Je kunt op LinkedIn ook events aanmaken en sinds een paar maanden ‘stories’ (zoals al beschikbaar op Facebook en Instagram en nu zelfs ook op Twitter) plaatsen.
Kortom, LinkedIn kan meer voor je doen dan je wellicht dacht! 

Hulp of ondersteuning nodig bij jouw zakelijke aanwezigheid op LinkedIn? Ik kan je helpen, neem gerust contact met mij op!