Dagboek

Tijdens de eerste Nederlandse TikTok Ad Awards werden de meest opvallende betaalde campagnes van 2024 bekroond. Daarbij ging het om inspiratie, creativiteit en plezier. Bol.com, HEMA en modemerk Tess V vielen in de prijzen voor hun innovatieve en creatieve strategieën op het platform. KPN won de ‘Greatest TikTok’ award en mag met de campagne meedingen naar de Europese TikTok award.

Bol.com: Van Experimenteren naar Succes

Bol.com begon in 2019 met experimenteren op TikTok, een periode waarin adverteren op het platform nog nieuw was. Door een speelse en herkenbare aanpak, het zogenaamde ‘bol-sausje’, wist het merk de taal van de community te spreken en Gen Z aan zich te binden. Een voorbeeld hiervan is ‘Marcel de kattenborstel’, een personage dat ontstond uit een trend en uitgroeide tot een merkidentiteit.

@bol Als je Marcel niet in de webwinkel ziet, komt het omdat hij aan het helpen is met het opbouwen van Lowlands @Tim Koehoorn ♬ origineel geluid – bol

 

HEMA: Van HEMA naar SLAYMA

HEMA transformeerde zichzelf tot ‘SLAYMA’ door een opmerking van een TikTok-gebruiker te omarmen. In samenwerking met bureau GoSpooky werd deze term geïntegreerd in de Back to School-campagne, gericht op middelbare scholieren. De campagne, met de originele TikTok-serie ‘Sappige Zomer’, speelde in op de belevingswereld van jongeren en werd een groot succes.

@hemanederland BREAKING NEWS! Aflevering 2 van Sappige Zomer is hier en sappiger dan ooit!🧃 #HEMA #SLAYMA #SappigeZomer #slaymasummerschool @Jasmien bosveld @𝙅𝘼𝙔𝘿𝘼 @Farley ♬ original sound – HEMA

 

Tess V: Groei door Authentieke Content

Modemerk Tess V heeft een unieke positie veroverd op TikTok door authentieke en herkenbare content te creëren. Met minstens drie posts per dag speelt het merk in op de snelheid en trends van het platform. Deze strategie resulteerde in meer dan 2.500 conversies en een Return on Ad Spend (ROAS) van 25, bijna twee keer zo hoog als op andere social kanalen.

@tessvfashion New in! Fall musthaves 🍂 Shop onze nieuwe collectie vol met leuke items om jou kast helemaal fall proof te maken 🙌🏼🤎 #tessv #tessvfashion #fall #fallready #falloutfits #falloutfitinspo #newin #outfitideas ♬ original sound – tess v

 

KPN: Innovatie met ‘The Greatest TikTok’

KPN won de titel ‘Greatest TikTok’ met een gedurfd concept dat inspeelde op de unieke mogelijkheden van het platform. Door creativiteit en technologie te combineren, wist KPN de aandacht van de TikTok-community te trekken en te behouden.

@kpn_nederland Jaarlijks worden in Nederland zo’n 400.000 jongeren, wat neerkomt op 1 op de 5, slachtoffer van #cyberpesten. Van online roddels en scheldpartijen tot bangalijsten en het maken van zogenaamde vernedervideo’s. Tijdens deze special van de #tiktoktalkshow gaan we in gesprek met oa leerlingen van het @zadkine_pweikenlaan over #cyberpesten en de gevolgen. #tiktoktalkshow #weektegenpesten #cyberpesten #BeterInternet ♬ origineel geluid – KPN

Deze successen illustreren de kracht van TikTok als marketingplatform en laten zien hoe merken door creativiteit en authenticiteit een sterke band kunnen opbouwen met hun doelgroep. Wellicht haal jij hier zelf inspiratie uit om in 2025 aan de slag te gaan op TikTok.