Op 6 juli maakte Meta ineens de lancering van haar nieuwe app Threads bekend, gepositioneerd als de belangrijkste concurrent van X (voorheen Twitter). Op de eerste dag wist het platform al dertig miljoen gebruikers te bereiken, en binnen vijf dagen overschreed het zelfs de grens van honderd miljoen gebruikers. Deze mijlpaal werd nog nooit eerder zo snel bereikt door een nieuwe online dienst.
Overigens is Threads voorlopig nog niet beschikbaar in de Europese Unie, omdat Meta niet zeker weet of het platform voldoet aan de EU-wetgeving.
Nog geen maand later bleek uit een verklaring van CEO Mark Zuckerberg dat minder dan de helft van alle Threads-gebruikers het sociale medium actief gebruikt. Ondanks dit gegeven was de mate van gebruikersbehoud beter dan Meta had verwacht. Het bedrijf werkt echter aan maatregelen om ervoor te zorgen dat gebruikers terugkeren naar het platform.
Mark Zuckerberg benadrukt dat, hoewel het fantastisch is dat ruim honderd miljoen mensen zich aanmelden voor het platform, het behouden van deze gebruikers een uitdaging is waar ze nog aan moeten werken. Hij is ervan overtuigd dat actieve gebruikers zullen terugkeren naarmate Meta meer functies toevoegt aan Threads.
Hierbij denken ze aan het ontwikkelen van een desktopversie en een zoekfunctionaliteit. Daarnaast werkt Meta aan ‘retentieverhogende hooks’ om gebruikers te verleiden om terug te keren naar de app. Een voorbeeld hiervan is het tonen van ‘belangrijke’ Threads-berichten in de Instagram-app. Bovendien kunnen gebruikers ervoor kiezen om in te loggen op Threads met hun Instagram-account.
Ondanks dat wij in Nederland nog altijd geen account kunnen aanmaken op Threads om het nieuwe platform te proberen, houden wij het wel nieuwsgierig in de gaten. Mocht er nieuws zijn over Threads, dan zullen wij dat zeker laten weten.