DagboekEye opener social media

in het kort

Heb jij de documentaire The Social Dilemma al gezien? Zo niet, pas op voor de spoilers! De nieuwe docudrama op Netflix is een wake-up-call voor veel kijkers. Als socialmediamonteur weet ik dat het algoritme van social media regelmatig verandert en dat Artificial Intelligence ons al een tijdje in controle heeft. Social media was eerst een hulpmiddel om verbonden te blijven met elkaar, maar tegenwoordig is het algoritme zo ingesteld om jouw gedrag te veranderen en vaker de apps te gebruiken (we krijgen allerlei soorten notificaties die ons lokken om de app te openen). Dat is het huidige verdienmodel. Je denkt dat je content te zien krijgt van wat je wil zien, maar het is eigenlijk een “konijnenhol”, zodat je langer blijft kijken en interacties maakt. In de documentaire leggen ze het zo uit: stel je voor dat Wikipedia elke bezoeker een gepersonaliseerde inhoud geeft per definitie en ervoor betaald krijgt om je gedrag te veranderen vanwege bepaalde commerciële doeleinden. Dat is wat er met Facebook en YouTube gebeurt. 

 

Het Dilemma van Social Media

Wat doet dit met het menselijk welzijn en wat zijn de gevolgen van onze groeiende afhankelijkheid van social media? In de documentaire geven experts een aantal specifieke voorbeelden van wat de technologie doet met de psyche van het individu. Gevolgen zijn bijv. onbeleefdheid, gebrek aan vertrouwen, eenzaamheid en vervreemding. Ook zorgt de nieuwe technologie voor meer meer polarisatie, meer verkiezingshacks, meer populisme, meer afleiding en gebrek aan aandacht voor echte problemen. Dit is niet goed voor de mensheid.

 

Wat nu?

In The Social Dilemma hebben ze een punt, maar er spelen vaak ook andere factoren mee (wat per persoon verschillend is) en sinds dit jaar heeft corona helaas ook een belangrijke invloed. We kunnen dus niet alléén social media de schuld geven van de genoemde gezondheidsproblemen. 

The Social Dilemma brengt vele kijkers in shock, maar eigenlijk is dit een beetje vreemd. De meesten weten dat de technologie razend snel groeit en dat de veranderingen al een tijdje te merken zijn. Het socialmediagebruik is sinds corona toegenomen, maar zal waarschijnlijk weer veranderen. Hoe bereik je nu je doelgroep als bedrijf of ondernemer zijnde? En hoe zorg je ervoor dat je je volgers behoudt in deze tijden van social distancing?

 

Hoe ga je hiermee om als bedrijf of organisatie?

De technologie verandert snel en om niet achter te blijven moet je jouw socialmediastrategie aanpassen. Social media gebruikers zullen hun tijd minderen op de kanalen en dat betekent kwaliteit boven kwantiteit. Zorg ervoor dat jouw content goed aansluit bij de behoeftes van jouw doelgroep. Een voordeel van social media is dat je toegang hebt tot de analytics/data van jouw fans. Hier kun je zien op welke tijden de doelgroep online is, hoe oud je volgers zijn en wat voor interesses ze hebben etc. Aan de hand van de analytics leer je ook wat voor content wel of niet aanslaat op je doelgroep (video scoort bijvoorbeeld beter dan een foto). Wees duidelijk met jouw boodschap, want anders haken je volgers ook af. Misschien moet je jouw contentstrategie aanpassen of moet je er nog een opzetten. Heb je hier de tijd niet voor of wil je hier hulp bij? Neem dan contact op, want ik help je graag!

De personen die op social media zitten en jou volgen, zijn echt geïnteresseerd in jouw merk. Naast kwalitatieve content is klantcontact dan ook belangrijk. Laat je volgers bijvoorbeeld niet in de steek als ze vragen stellen. Geef antwoord, een duimpje of een hartje.

 

Vergeet de voordelen van social media niet

Benut de andere voordelen van social media. Speel in op actualiteit, ontvang snel interacties en bereik een grote doelgroep in een korte tijd. De kosten zijn vaak minder dan bij offline marketing (maar verschilt per campagne uiteraard). Bij offline marketing heb je al deze voordelen niet! 

Dilemma of niet. Social media hebben zo hun voor- en nadelen. Maak er gepast gebruik van en ga voor kwaliteit in je content, maar ook in de wijze waarop je de tools gebruikt. Een reminder: wees lief voor je doelgroep en houd elkaar in de gaten.

En natuurlijk ook: stay safe, healthy & positive!