Dagboek

De lijst van Amerikaanse bedrijven die meedoen met de boycot van advertenties op Facebook groeit dagelijks. Zij doen mee aan de actie van burgerrechtenorganisaties ‘Stop Hate for Profit’, die Facebook oproept harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten. Naar aanleiding van de Amerikaanse oproep wil de Nederlandse Bond van Adverteerders (BvA), waar bedrijven als Jumbo, ING, Bol.com en Procter & Gamble bij aangesloten zijn, in gesprek met Facebook.

De Stop Hate for Profit-campagne neemt het Facebook onder andere kwalijk dat het berichten niet verwijdert die oproepen tot geweld richting Black Lives Matter-demonstranten. Ook het aanmerken van de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron vinden de Amerikaanse burgerrechtenorganisaties een probleem.

Onder meer kledingmerken The North Face en Patagonia, Coca Cola en Starbucks zullen niet adverteren op Facebook en Instagram. In sommige gevallen blijven zij wel de gewone (gratis) berichten plaatsen. Het plan is om de boycot in ieder geval de hele maand juli vol te houden, met als doel Facebook te dwingen tot verandering.

Unilever (o.a. Dove en Ben & Jerry’s) gaat zelfs nog een stapje verder, zij kondigden op 28 juni aan dat zij in Amerika voor de rest van het jaar volledig stoppen met het adverteren op Facebook, Instagram én Twitter. Unilever Nederland doet overigens (nog) niet mee aan deze boycot. Het bedrijf zegt te kiezen voor de weg van samenwerking en dialoog.

In een reactie op de boycot heeft Facebook dit weekend aangekondigd om hun maatregelen aan te scherpen. Zij gaan voortaan ‘een bredere categorie van haatdragende content’ verbieden. Zo mag er in advertenties niet geclaimd worden dat “mensen van een bepaald ras, etniciteit, afkomst, religie, kaste, seksuele geaardheid, genderidentiteit of immigratiestatus een bedreiging vormen voor de fysieke veiligheid, gezondheid of overleving van anderen”. Ook advertenties die “suggereren dat immigranten, migranten, vluchtelingen en asielzoekers inferieur zijn of uiting geven aan minachting, ontslag of afkeer jegens hen” zijn verboden.

Omstreden uitlatingen of berichten van politici zullen nog altijd wel zichtbaar blijven, maar kunnen worden voorzien van een label dat de inhoud de gebruikersvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt. Twitter is hiermee al eerder begonnen, zij hebben diverse Tweets van Donald Trump voorzien van labels, fact check links of zelfs afgeschermd voor reacties en retweets.

Berichten met informatie over verkiezingen en het stemmen daarin zullen voortaan standaard worden voorzien van een label. Dat moet gebruikers doorverwijzen naar een Facebook-pagina met informatie van de autoriteiten.

In Nederland is er (nog) geen sprake van een massale boycot, het lijkt vooralsnog een Amerikaanse aangelegenheid te zijn. Er zijn op dit moment geen Nederlandse merken bekend die hun campagnes op Facebook stopzetten. 

Hoe dit zich allemaal verder ontwikkelt, houden wij natuurlijk voor je in de gaten!

Hulp of advies nodig bij het opzetten van advertenties of marketing campagnes op social media? Wij kunnen je helpen! Neem gerust contact met ons op!