SXSW

Helaas worden mensen slachtoffer van online pesten. Als het jou overkomt, wat kun je daar aan doen? Het panel met Lizzie Velasquez, zelf slachtoffer van online pesten, Ellyn Fisher, Sr VP PR en Social Media, Lisa Bilgrei, Hoofd van de Sales Development van de Sponsorship & Media Programs Team bij Google en Michael Bellavia een Emmy winning executive producer en digital marketing executive en CEO van HelpsGood, en Animax, ging daar vanochtend op in.

Lizzie Velasquez is veel online gepest. Zij heeft dit weten om te buigen van gepest worden naar een status als anti-pest activiste, zeg maar een Pest Celebrity. Zij startte o.a. de campagne #ABravehart We luisterden naar haar advies hoe om te gaan met pesten:

  • Niet voeden, wel monitoren
  • Zorg dat de Social supporters / influencers (want die zijn authentiek) gaan reageren
  • Daarvoor moet je wel eerst een platform aan Social supporters hebben opgebouwd, én zorgen dat er comments geplaatst kunnen worden.

Lizzie ontdekte dat ze op YouTube comments aan en uit kon zetten. Toen ze gepest werd had ze de knop vrijwel altijd op uit staan, maar nu laat ze het doorgaans aan staan, haar Social community lost het voor haar op. Dat geldt voor haar omdat ze heeft een powervolle community om zich heeft verzameld.

 

Lisa Bilgrei geeft aan dat kinderen heel hard kunnen zijn, daarbij zijn ze heel visueel en heel erg online. Daarom moet je vroeg met kinderen praten en ze bewust maken van de effecten van pesten en uitleggen dat online pesten niet leuk is. Ze moeten snappen dat alles wat je online als commentaar geeft NIET meer verdwijnt. Dat is anders dan het echte leven. Kinder hebben daar vaak nog geen idee van.

Online pesten gaat natuurlijk verder dan kinderen. Ook in je bedrijf, je zakeljke online omgeving moet je mensen blijven opvoeden. En als je net als Lizzy Velasquez werkt aan een stevige basis van Social Supporters ben je minder kwetsbaar.