Dagboek

Het maakt weinig uit voor welke sport… elk seizoen heeft z’n eigen kalender, z’n eigen content eco-systeem en die moeten 12 maanden lang alle fans voorzien van boeiende content. Wij woonden een panel discussie bij van Greg Luckman, Global Head of Consulting, CAA Sports (sports marketing) Melissa Rosenthal Brenner, Sr VP Digital Media bij NBA en Rudolf Vidal, MD FC Bayern Munich US .

De eerste gezamenlijke conclusie van het panel was dat sport een ‘global thing’ geworden is en dat de beleving en de communicatie het hele jaar rond plaats vindt. De digitalisering is van grote invloed op de globalisering. De sporten worden belangrijker, technologie maakt het mogelijk voor de fans om dichterbij hun sportidolen te komen (social media , live streaming). Fans consumeren en voeren de dialoog online. Dit biedt geweldige storytelling opportunities, ook voor de sponsoren die de storytelling kunnen inzetten om hun merkbeleving uit te dragen.

Er verandert veel, de sport globaliseert, de aandacht van de media verandert. Bonden, sporters, sportclubs en event organisaties moeten daarop aansluiten. Sportbond NBA en FC Bayern Munchen hebben dat goed begrepen… Hun social media teams bestaan uit mensen die goed kunnen schrijven, het verhaal naar de verschillende platformen kunnen vertalen, snel zijn en oog hebben voor de values van de het bedrijf, de club, de bond. Ondanks de globalisering is het ook van belang dat de content gelokaliseerd wordt.

Alle online platformen worden momenteel ingezet, toegespitst op de doelgroep. Live streaming is een hot topic en ook Virtuality Reality gaat straks een belangrijke rol spelen.

Een flinke job dus… 12 maanden per jaar!