Tijden veranderen. Voor acquisitie van nieuwe klanten zetten we nauwelijks meer buitendienstmensen in, op telefonische verkoop en verkoopmailings zit jouw doelgroep niet meer te wachten en kranten, tijdschriften en vakbladen zien hun oplages teruglopen zodat adverteren ook weinig heeft. Dus…. om nieuwe klanten te vinden moeten we een andere marketing aanpak kiezen.
Prospects oriënteren zich vooral online dus het draait erom wat ze online van je vinden en óf ze je kunnen vinden!
Certiked, onderdeel van Lloyd’s Register en toonaangevend in certificeringen, heeft ruim een jaar geleden het roer omgegooid en gekozen voor Social Selling via online kanalen. Een eigentijdse, efficiënte en effectieve aanpak die ze samen met NewMediaBrains en SocialMediaMonteur hebben ingevuld.
Samen hebben we het online landschap verkent, volgens de online routeplanner een plan van aanpak gedefiniëerd en de social media accounts op Twitter, LinkedIn en Facebook goed ingericht. Zo is een goed verbonden online eco-systeem ontstaan waarmee we via de social media kanalen op zoek zijn gegaan naar nieuwe relevante prospects. Via Twitter, LinkedIn en Facebook vestigen we de aandacht op relevante informatie rondom certificeringsvraagstukken op de website en maken we kwaliteitsmanagers en andere beslissers attent op informatie bijenkomsten, etc. Met toegankelijke calls to action is de informatie voor geïnteresseerden binnen enkele kliks te bereiken.
Tegelijk is hard gewerkt aan de opbouw van een eigen community met relevante volgers en beïnvloeders. Waar in het verleden gebruik vooral gemaakt werd van de lezers van bladen en online platformen is nu een flinke en nog altijd groeiende eigen online community van medewerkers, klanten, prospects, relaties en influencers.
Certiked is een mooi voorbeeld van social selling voor een B2B dienstverlener.