Dagboek

De kracht van verhalen en dan in het bijzonder via Social Media.

Verhalen worden al sinds de oudheid verteld omdat:

– ze makkelijk te herinneren zijn

– ze aantrekkelijk zijn

– ze inspelen op gevoel

– ze zorgen voor verbinding

Maar tot nu toe werd daar een ding bij over het hoofd gezien: social media zijn het hart van het eco-systeem. Daarbij gebruiken mensen social media om 4 redenen:

1) communicatie

2) om belangrijke momenten uit hun leven te delen

3) om zic te identificeren met zinvolle zaken

4) om gezamenlijke warden en passies te delen

Maar daarbij gelden wel specifieke guidelines:

1- je verhaal wordt ingepast aan de IT-omgeving, dat betekent dat je niet volledig controle kan hebben.

2- In het leven reageren we op externe stimuli, social reageert op emotionele stimuli

3- het lijkt of anderen altijd een beter leven leiden dan jij, of men zoekt steun of bevestig bij anderen.

4- In het gewone leven bestaat structuur tussen de verschillende wezens, zo’n structuur kun je in social media voa affiliation bereiken Men wil laten zien dat ze uniek zijn. We deden dat al als holbewoners, we maakten afbeeldingen op de wanden. Hoe we wonen, wie we zijn, wat onze status is, waar we naar toe gaan, hoe de familie er uit zien.

5- Alleen content met toegevoegde waarde is interessant. Mensen hebben op verschillende leeftijden knuffels nodig om emotioneel te groeien. Er bestaat een bodywarmer (wearables) die jou een knuffel geeft op basis van het aantal likes, shares etc in jouw social netwerk

6- Het leven herhaalt zichzelf, dat kan riskant zijn, mensen kunnen dingen over het hoofd zien.. Door er concepten aan te hangen kan dat minder heftig zijn.

7- Het leven verspreidt zich. Ook social media verbeteren voortdurend.

Denk eraan: Wie de media controleert, controleert de cultuur! Het gaat om meer dan de kleur van een jurk, social media laat ons evalueren wat belangrijk is in het leven.