Dagboek

Houd Twitter en Linkedin in de gaten

Eind januari is Nationale Social Media onderzoek gepubliceerd met alle cijfers over social mediagebruik in ons land. Conclusie is dat we in Nederland afgelopen jaar meer gebruik van social media zijn gaan maken en dat zet ook door in 2020. Whatsapp is en blijft het grootste social kanaal, Instagram is het hardst gegroeid en TikTok is de hoogste nieuwkomer. Gemiddeld zitten we 98 minuten per dag op social media, vrouwen iets meer dan mannen en hoger opgeleiden iets minder dan lager opgeleiden. We zijn ons minder zorgen gaan maken over nepnieuws het afgelopen jaar.

We hebben hieronder per kanaal de belangrijkste conclusies samengevat. Ons advies Whatsapp, Facebook en Instagram blijven belangrijk maar hou zeker ook LinkedIn en Twitter in de gaten!

nr. 1 Whatsapp

Whatsapp heeft in Nederland de meeste gebruikers (12,1 miljoen) en wordt ook het meest gebruikt. Minder dan 10% gebruikt geen Whatsapp! Het dagelijks gebruik van Whatsapp groeit nog steeds, 9,3 miljoen Nederlandse accounts gebruikt de berichten service dagelijks. We zitten gemiddeld in 7 Whatsapp groepen, bij scholieren & studenten ligt dat wat hoger. Whatsapp is bij alle leeftijdsgroepen populair. De grootste groei zat afgelopen jaar bij de 80plussers 😜. Veel Nederlanders geven aan dat Whatsapp hun belangrijkste platform is.

nr. 2 Facebook

Facebook is het op een na grootste social media kanaal in ons land. In het afgelopen jaar zijn er zo’n 230.000 gebruikers bij gekomen, in totaal zijn er nu 10.4 miljoen Facebook gebruikers. Het dagelijks gebruik van Facebook was in 2018 en 2019 afgenomen maar toont nu weer een stijgende lijn. Drie op de tien gebruikers geeft aan minder vaak Facebook te gebruiken. Facebook is vooral gegroeid bij Nederlanders vanaf 40 jaar, bij jongeren onder 20 jaar is het gebruik van Facebook gedaald, alhoewel toch nog 51% aangeeft Facebook te gebruiken. In de leeftijdcategorie van 20-65 jaar is het gebruik van Facebook rond de 80%.

nr. 3 YouTube

Het aantal YouTube gebruikers is met maar liefst 5% gegroeid, er zijn in Nederland nu ruim 9 miljoen gebruikers. Ook het dagelijks gebruik van YouTube neemt nog steeds sterk toe, bijna 3 miljoen mensen kijkt dagelijks op YouTube. Vooral jongeren (<20 jaar) zijn dagelijks op YouTube te vinden.

Nr.4 Instagram

Instagram is in alle opzichten de grootste groeier met ruim 14% en 710.000 nieuwe gebruikers. Ook het dagelijks gebruik van Instagram is gegroeid met bijna 30%. Voor jongeren tot 20 jaar is Instagram het belangrijkste social media platform, toch vlakt juist onder die groep de groei af. In de andere leeftijdsgroepen zien we de populariteit van Instagram wel hard groeien.

nr. 5 LinkedIn

Nederland was altijd al een sterk LinkedIn land. Inmiddels heeft het platform zo’n 4,7 miljoen Nederlandse gebruikers, 70.000 meer dan een jaar geleden. We zijn ook meer gebruik gaan maken van LinkedIn, de functie van het platform verschuift duidelijk van de rolodex of kaartenbak die het vroeger was naar een interactief platform om berichten te delen en te communiceren met andere gebruikers van het platform. Het dagelijks gebruik is met 26% YoY gestegen. LinkedIn heeft de afgelopen tijd ook flink wat nieuwe functionaliteit geïntroduceerd (bijv. LinkedIn Events, uitnodigen van mensen om de bedrijfspagina te volgen, LinkedIn Live, etc.) . Dat maakt het zeker een aantrekkelijker alternatief voor Facebook, vooral in de B2B omgeving.

nr. 6 Pinterest

Pinterest staat in ons land op de zesde plaats. Het aantal gebruikers van Pinterest is nauwelijks gestegen, het zijn er zo’n 3,5 miljoen. Het dagelijks gebruik van Pinterest daarentegen is iets gedaald .

Nr. 7 Twitter

Twitter heeft afgelopen week de wereldwijde cijfers bekend gemaakt. De omzet van het bedrijf is in het vierde kwartaal van 2019 voor het eerst door de grens van $1 mrd gegaan, 11% meer dan een jaar eerder. Ook meldden zich meer gebruikers aan dan verwacht. Met 7 miljoen nieuwe actieve gebruikers in het afgelopen kwartaal komt het aantal personen dat dagelijks op de berichtendienst inlogt op 152 miljoen, 21% meer dan in dezelfde periode in 2018.

In Nederland groeit Twitter zelfs nog iets harder, er zijn 310.000 twitteraars bijgekomen, een stijging van 13%. De Twittercommunity bestaat in ons land uit zo’n 2,8 miljoen gebruikers. Daarvan maakt meer dan 1,1 miljoen gebruikers dagelijks gebruik van Twitter, een stijging van maar liefst 25%.

Nr. 8 SnapChat

Ook SnapChat is hard gegroeid van 2,4 miljoen naar 2,7 miljoen gebruikers. En die zijn ook erg actief, zo’n 1,5 miljoen SnapChatters zijn dagelijks met de app in de weer.

Nr. 9 TikTok

TikTok heeft in Nederland een spectaculaire entree gemaakt. Inmiddels zijn er in Nederland ruim 700.000 TikTok gebruikers van 15 jaar en ouder, daarnaast zijn ongeveer 425.000 gebruikers in de leeftijdscategorie van 6 tot 14 jaar. 280.000 van die TikTok gebruikers is dagelijks actief op de tool. Vooral meisjes zijn erg actief met TikTok. NB dit is gemeten onder de ouders.

Nr. 10 Tumblr

Het blogplatform Tumblr staat met rond de 400.000 gebruikers op de 10e plaats. Ook het dagelijks gebruik van Tumblr is met 15% gestegen.

Waarom is dit belangrijk?

De SocialMediaMonteur heeft een brede range klanten, zowel Business-to-Consumer als Business-to-Business en in veel verschillende branches. Voor die klanten zijn we actief op alle online kanalen en meten we voortdurend de resultaten. Daarbij is het natuurlijk van groot belang dat je een sterk verhaal hebt. En dat je je verhaal vertelt tegen de juiste community.

Bij het succesvol inzetten van social media is het belangrijk om eerst te onderzoeken op welk kanaal jouw doelgroep actief is en dan op gestructureerde wijze deze community te gaan activeren. Wij hanteren hiervoor een beproefde methodiek waarbij het niet gaat om het aantal volgers maar om de relevantie van die volgers. Alleen met de juiste community kan jij de gewenste ROI uit jouw communicatieboodschap halen.

Zullen we hierover een keer van gedachten wisselen? Neem dan vrijblijvend contact op voor een afspraak!