Dagboek

Social Advertising groeit enorm. Een berichtje promoten of grote campagnes, het wordt steeds breder ingezet. In 2020 is wereldwijd 41,5 miljard dollar uitgegeven aan social advertising, ca. 30% van alle online advertising. Digital advertising in totaal is in 2020 6% gegroeid ten opzichte van 2019, deze groei ging ten koste van alle advertentiekanalen (print, radio, tv, en out of home). Ongeveer 13% van alle wereldwijde advertentiebudgetten is afgelopen jaar aan social advertising uitgegeven. In Nederland werd in 2020 maar liefst 511 miljoen euro besteed aan social advertising, 13% meer dan in 2019 en bijna 22% van de totale digitale advertentie-uitgaven in ons land. De COVID-19 pandemie heeft de verschuiving naar online advertising duidelijk versneld.

De groei van social advertising is dus niet vreemd omdat merken en bedrijven online willen opvallen. De algoritmes van de verschillende social media kanalen geven steeds meer voorrang aan de berichten van personen én aan gesponsorde berichten. Het is dus soms best lastig om jouw super coole content op de tijdlijn van je doelgroep te krijgen. Social advertising kan daarvoor een prima oplossing zijn maar denk ook eens aan alternatieven zoals het inzetten van medewerkers of ambassadeurs om jouw content te delen. Via hun persoonlijke pagina’s kom je gemakkelijker op de tijdlijnen. Een geloofwaardige en zeer betaalbare oplossing bovendien! Daarnaast adviseren wij om te blijven werken aan een gezonde en relevante community. Volgers die oprecht in jouw merk geïnteresseerd zijn willen jouw content graag zien en liken of delen dat ook graag.

Verbrand geen geld!

Ga je social advertising inzetten, begin niet zomaar, zorg dat je het planmatig en gecontroleerd aanpakt. Selecteer zorgvuldig je doelgroep, maak verschillende testcampagnes en kijk wat goed werkt en wat minder. Als je weet hoe groot je doelgroep is, kun je een inschatting maken welk budget je wilt gaan besteden. Zet dat niet in één keer in, maar stapje voor stapje en stuur tijdens je campagne bij. Optimaliseer je resultaten en bedenk ook goed hoe lang je een campagne wilt laten lopen.

Wij horen van klanten de laatste tijd regelmatig dat bijv. LinkedIn is langs geweest en heeft geadviseerd om voor een stevig budget (soms vele duizenden euro’s) te gaan adverteren. Je krijgt uitleg over hoe je moet targeten en een bepaalde (soms korte) tijd om het geld te besteden. Ons advies: adverteer niet om te adverteren, klik niet zomaar op ‘promoot dit bericht om meer op te vallen’, Bepaal zorgvuldig wie je waar wilt bereiken en kijk hoeveel budget en welk type campagne daarvoor nodig is. Er zijn steeds meer mogelijkheden. Zet A/B testing in en hou vervolgens ook goed in de gaten hoe je campagne verloopt. AIs je campagne erg succesvol, dan kun je misschien al eerder stoppen omdat je doelen (bijv kaartverkoop voor een evenement) zijn bereikt of de campagne aanpassen of juist verlengen om nog meer te verkopen. En schroom ook niet om, wanneer een campagne op het ene kanaal niet de gewenste resultaten oplevert, te stoppen en misschien een ander online kanaal te kiezen.

Wij helpen je graag met het juiste advies, targeting, bepalen van de doelen, de opzet en uitvoering van campagnes, etc. We hebben al meerdere malen aangetoond ‘minder budget’ nodig te hebben om succes te behalen.