Dagboek

Social Advertising groeit enorm. Een berichtje promoten of grote campagnes, het wordt steeds breder ingezet. In 2019 is meer geld uitgegeven aan online advertising dan aan gedrukte advertenties. Alleen aan betaalde zoekmachine campagnes en aan TV-reclame werd in 2019 nog meer geld uitgegeven dan aan social advertising. Ongeveer 13% van alle wereldwijde advertentiebudgetten is afgelopen jaar aan social advertising uitgegeven.

De groei van social advertising is niet vreemd wanneer je als bedrijf/merk online wilt opvallen. De algoritmes van de verschillende social media kanalen geven steeds meer voorrang aan de berichten van personen én aan gesponsorde berichten. Het is dus soms best lastig om jouw super coole content op de tijdlijn van je doelgroep te krijgen. Social advertising kan daarvoor een prima oplossing zijn maar denk ook eens aan alternatieven zoals het inzetten van medewerkers of ambassadeurs om jouw content te delen. Via hun persoonlijke pagina’s kom je gemakkelijker op de tijdlijnen. Een geloofwaardige en zeer betaalbare oplossing bovendien! Daarnaast adviseren wij om te blijven werken aan een gezonde en relevante community. Volgers die oprecht in jouw merk geïnteresseerd zijn willen jouw content graag zien en liken of delen dat ook graag.

Verbrand geen geld!

Ga je social advertising inzetten, begin niet zomaar, zorg dat je het planmatig en gecontroleerd aanpakt. Selecteer zorgvuldig je doelgroep, maak verschillende testcampagnes en kijk wat goed werkt en wat minder. Als je weet hoe groot je doelgroep is, kun je een inschatting maken welk budget je wilt gaan besteden. Zet dat niet in één keer in, maar stapje voor stapje en stuur tijdens je campagne bij. Optimaliseer je resultaten en bedenk ook goed hoe lang je een campagne wilt laten lopen.

Wij horen van klanten de laatste tijd regelmatig dat bijv. LinkedIn is langs geweest en heeft geadviseerd om voor een stevig budget (soms vele duizenden euro’s) te gaan adverteren. Je krijgt uitleg over hoe je moet targeten en een bepaalde (soms korte) tijd om het geld te besteden. Ons advies: adverteer niet om te adverteren, maar bepaal wie je waar wilt bereiken en kijk dan hoeveel budget daarvoor nodig is. Is je campagne erg succesvol, dan kun je misschien al eerder stoppen omdat je doelen (bijv kaartverkoop voor een evenement) zijn bereikt of de campagne juist verlengen om nog meer te verkopen. Maar schroom ook niet om, wanneer een campagne op het ene kanaal niet de gewenste resultaten oplevert, te stoppen en misschien een ander online kanaal te kiezen.

Wij helpen je graag met het juiste advies, bepalen van de doelen, de opzet en uitvoering van campagnes, etc. We hebben al meerdere malen aangetoond daar ‘minder budget’ voor nodig te hebben.