Dagboek

Als je de markt wilt ontwikkelen voor een innovatief online product ligt het voor de hand dat je moderne online communicatie kanalen daarvoor inzet. Dat was het geval bij Snappet, een leverancier van een adaptieve en interactieve leermethode voor het primaire onderwijs.

 

Snappet schakelde NewMediaBrains en de SocialMediaMonteur in voor de online aanpak. Dat begon met een inspiratiesessie en een online plan gebaseerd op de online route planner van NewMediaBrains. Daarin werden zaken als doelgroepen, kernboodschappen en online doelstellingen en bagagedragers zorgvuldig vastgelegd. In onderling overleg werden naast de website MailChimp, LinkedIn, Twitter en Facebook als de 3 belangrijkste online kanalen gekozen.

De SocialMediaMonteur heeft in januari 2015 de Twitter en Facebook accounts ingericht en is in februari begonnen met activatie van de accounts. Het LinkedIn account bestond toen al en had 543 volgers. Tijdens de activatie periode is in eerste instantie de aandacht vooral uitgegaan naar het zoeken, vinden en verbinden met de doelgroep. Daarbij heeft de SocialMediaMonteur hard gewerkt aan het ontwikkelen van de community met relevante volgers op alle kanalen en het op gang brengen van de dialoog. Na 8 maanden was er een behoorlijke community op alle kanalen met gezonde kritische maar overwegend positieve engagement.

 

In de tweede versnelling

In november/december 2015 zijn de activiteiten die tot dan toe vooral gericht waren op organische groei uitgebreid met gerichte ondersteuning door social advertising. Die social advertising was 100% gericht op nieuwe social media accounts binnen de doelgroep. Gerichte targeting binnen alle social media bleek succesvol. Daarnaast was de eindjeaarscampagne vooral gericht op conversie. We hebben steeds een testcampagne vooraf laten gaan aan de echte campagne om boodschappen, targeting en gebruik van beeld te verfijnen. Vanaf dat moment zien we niet alleen een versnelde groei van de community, we zien vooral een enorme toename van het bereik van de boodschappen en de kliks naar de website van Snappet. Ook hebben we kunnen zien dat video in de postings een positieve invloed heeft op het bereik van de berichten.  Natuurlijk is relevante content te allen tijde een primaire voorwaarde. Zo is een wetenschappelijk onderzoek dat veel media-aandacht kreeg maximaal uitgebuit via organische en betaalde promotie via de social media kanalen. Dat leverde bijvoorbeeld in een maand een bereik op van >184.000 weergaven op Twitter, een bereik van >222.000 op Facebook en >70.000 via LinkedIn. Maandelijks bezochten tienduizenden bezoekers de website via de socialmediakanalen. Sinds maart 2016 zijn er in Google Analytics door Snappet doelen aangemaakt. Door deze doelen is het gemakkelijker om de waarde van de online activiteiten te meten en menig doel is via de social media kanalen bereikt.

Op dit moment telt de Online community van Snappet ruim 6200 volgers op Twitter, 1486 volgers op LinkedIn en bijna 4300 fans op Facebook. De zijwieltjes zijn nu van de fiets gehaald en Snappet is zelfstandig in dialoog met hun online community.

 

“Als je online succesvol wil zijn moet je een gedegen plan hebben en kennis van zaken. Aangezien wij prachtige dingen online kunnen maken maar social niet onze expertise is, hebben we NewMediaBrains en de SocialMediaMonteur ingehuurd om ons op weg te helpen. We hebben nu alles goed ingericht en cross mediaal verbonden en onze doelgroep via de verschillende social media kanalen gevonden, de belangrijkste voorwaarden voor online succes”. Aldus Elisabeth Schmoutziguer – commercieel directeur Snappet Nederland.