Social Fact: Snapchat heeft 2,4 miljoen gebruikers in Nederland.

Snapchat Lens

Snapchat is hot! En met zo’n 2,4 miljoen gebruikers in Nederland een erg interessante doelgroep, is Snapchat absoluut een medium om te overwegen in je Social Media Plan. De gebruikers zijn voornamelijk tieners. Zo geeft 72% van de Nederlandse tieners tussen de 15-19 jaar aan dat zij Snapchatten – als dit jouw doelgroep is kun je hier zeker iets mee!

Wat kun je met Snapchat als bedrijf, organisatie of merk?

Je kunt een Snapchat lens (laten) maken!

Een Snapchat Lens is een augmented reality filter. Deze filter kunnen Snapchatters gebruiken om hun foto’s of video’s op te sieren – dezelfde techniek als gebruikt wordt in PokéMonGo. Snapchat is zelf al lenzen aan het maken sinds 2015, maar sinds eind vorig jaar is dit domein vrijgegeven om zelf augmented reality filters te maken.

Een snapchat lens bestaat uit een snapcode welke je kan delen via elk online en offline medium (zoals via email maar ook als sticker). Eenmaal gescand met je telefoon, kun je de code doorsturen naar andere mensen en start de augmented reality gekkigheid! Vliegende walvissen, regenboog spugende eenhoorns of donkere gaten vol met enge spinnen – het kan allemaal.

Natuurlijk kun je, behalve eenhoorns en glitter, ook een lens maken voor iets dat te maken heeft met jouw product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan een lens voor je event, de lancering van een nieuw product, een creatieve prijsvraag, maskers, postcards. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos, zolang het maar vooral leuk en origineel is, zodat mensen het graag willen gebruiken en delen!

Hoe ziet dat eruit?

Gelukkig kunnen we dat laten zien! SocialMediaMonteur is ook dit jaar weer Media Partner van het CHIO Rotterdam en speciaal voor dit evenement, waar heel veel tieners komen, hebben wij een Snapchat Lens ontwikkelt. In deze lens speelt Chico, de mascotte van het CHIO, de hoofdrol.

Snapchatters kunnen de snapcode scannen met hun smartphone en kunnen vervolgens foto’s en video’s maken met Chico, alsof hij met hen poseert.

Je kunt een snapchat lens blijven gebruiken, ook als bijvoorbeeld het event al voorbij is, gewoon een kwestie van de snapcode opnieuw scannen!

Het CHIO Rotterdam is een mooi voorbeeld van een evenement met de juiste doelgroep om een Snapchat Lens te gebruiken, maar er zijn nog veel meer gelegenheden die geschikt zijn.

Denk bijvoorbeeld aan de (zomer)festivals, sportdagen, diploma-uitreikingen, de eerste schooldag na de zomervakantie en concerten. Deze evenementen trekken veel jongeren en tja, die Snapchatten wat af. Waarom dan niet met een op maat gemaakte Lens met jouw eigen branding / mascotte?

Wij hebben de kennis en ervaring in huis voor het vakkundig en snel maken van een Snapchat lens op maat. Tijdens workshops op SXSW in Texas dit jaar, hebben we veel geëxperimenteerd en kennis van wereldwijd bekende Snapchat toppers vergaard. We staan in de startblokken om voor jouw evenement/dienst een passende Snapchat Lens maken!

Meer weten?
Contact ons via info@socialmediamonteur.nl en we vertellen jou graag wat de mogelijkheden zijn. Vanaf ca. € 350,- eenmalige kosten kan je al onbeperkt genieten van je eigen op maat gemaakte Snapchat Lens.
Joey & Monty Monteur
Maria en Chico