Snapchat Lens
Snapchat is hot! En met zo’n 2,4 miljoen gebruikers in Nederland een erg interessante doelgroep, is Snapchat absoluut een medium om te overwegen in je Social Media Plan. De gebruikers zijn voornamelijk tieners. Zo geeft 72% van de Nederlandse tieners tussen de 15-19 jaar aan dat zij Snapchatten – als dit jouw doelgroep is kun je hier zeker iets mee!
Wat kun je met Snapchat als bedrijf, organisatie of merk?
Je kunt een Snapchat lens (laten) maken!
Een Snapchat Lens is een augmented reality filter. Deze filter kunnen Snapchatters gebruiken om hun foto’s of video’s op te sieren – dezelfde techniek als gebruikt wordt in PokéMonGo. Snapchat is zelf al lenzen aan het maken sinds 2015, maar sinds eind vorig jaar is dit domein vrijgegeven om zelf augmented reality filters te maken.
Een snapchat lens bestaat uit een snapcode welke je kan delen via elk online en offline medium (zoals via email maar ook als sticker). Eenmaal gescand met je telefoon, kun je de code doorsturen naar andere mensen en start de augmented reality gekkigheid! Vliegende walvissen, regenboog spugende eenhoorns of donkere gaten vol met enge spinnen – het kan allemaal.
Natuurlijk kun je, behalve eenhoorns en glitter, ook een lens maken voor iets dat te maken heeft met jouw product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan een lens voor je event, de lancering van een nieuw product, een creatieve prijsvraag, maskers, postcards. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos, zolang het maar vooral leuk en origineel is, zodat mensen het graag willen gebruiken en delen!