Dagboek

Belangrijke redenen om deel te nemen aan Facebook groepen zijn de zichtbaarheid en het netwerk dat deze groepen bieden. Wanneer je dagelijks je newsfeed bekijkt zie je waarschijnlijk meer updates van groepen waarvan je lid bent dan van pagina’s die je geliked hebt. Groepen hebben een veel betere zichtbaarheid door de notificaties van nieuwe postings die ervoor zorgen dat de discussie opgang blijft. (Alhoewel deze notificaties natuurlijk ook uit gezet kunnen worden)

Een minpunt is dat je alleen kunt deelnemen aan groepen met je persoonlijke account. Als je dus alleen als pagina gebruik wilt maken van Facebook zijn de groepen daarvoor niet geschikt.

Ik ben een grote fan van het gebruik van je persoonlijke facebook account om o.a. in groepen te netwerken op Facebook, net zoals je doet in het echte leven en op een netwerkevent. Misschien zijn de onderstaande weetjes daar handig bij.

Goed om te weten voor je aan een Facebook groep gaat deelnemen

Je kan tot wel 6.000 groepen volgen, maar ik stel voor om 10-20 groepen te volgen waar je actief aan deelneemt. Als dit teveel voor je is, focus je dan op de groepen die voor jou het meest waardevol zijn.

Voor je deelneemt aan de groep, keek dan eerst of de groep van goede kwaliteit is. Een paar criteria zijn het aantal actieve deelnemers, een goede omschrijving en weinig spam.

Als het een gesloten groep is zal je deze activiteiten niet kunnen zien voordat je ingeschreven bent in de groep. Als deze groep na inschrijven niets voor je blijkt te zijn, schaam je dan niet om je weer voor deze groep uit te schrijven.

Als je zoekt naar een nieuwe groep, lees dan eerst de informatie in de About/Info sectie en de missie van de groep. Je vindt hier misschien ook informatie vinden over de strikte kwalificaties om deel te nemen aan de groep.

Een groep is niet interessant als er slechts een berg sales gerelateerde berichten staat waar niemand op reageert. Veel groepen hebben regels wat je wel en niet mag posten. Sommige staan promotie gerelateerde berichten toe, bijvoorbeeld op bepaalde momenten van de dag. Andere groepen willen dit helemaal niet.

 

Vind de juiste Facebook groep

Als je Facebook groepen zoekt om te lid van te worden, is het goed om te kijken naar de suggesties van Facebook of de Facebook Graph Search proberen.

De Facebook Suggesties vind je in de linker navigatiekolom, klik op groepen en je vindt nieuwe groepen. De resultaten zijn gebaseerd op jouw interesses en activiteiten in andere groepen. Deze resultatenpagina laat je ook browsen door de groepen van vrienden, lokale groepen en nieuwe groepen. Je kunt ook kijken naar de groepen waaraan je al deelneemt en waar je wellicht actiever in wilt zijn.

Een van de beste manieren om groepen te vinden is om te zoeken naar keywoorden via de Facebook Graph Search. Om deze zoekmachine te gebruiken typ je je zoekwoord in het zoekveld en klik je op Meer Resultaten Weergeven. Om groepen te vinden klik je in de linker navigatiebalk op groepen. Nu zie je al de groepen gefilterd op jouw zoekopdracht.

Beheren van Facebook Groepen

Je kan groepen op verschillende manieren inzetten, bijvoorbeeld voor VIP klanten of voor een product. Of natuurlijk voor een netwerkgroep.

Als je besluit om een eigen groep maken en te beheren, bedenk dan dat het managen wat tijd kost. Je zultl regelmatig berichten moeten plaatsen, op berichten van anderen (bijv. om toegelaten te worden tot de groep) moeten reageren en de groep moeten activeren. Daarnaast moet je evt spam in de gaten houden en zorgen voor nieuwe deelnemers.

Om een band te houden met je Facebook fans, kan je bekijken in welke groepen zij actief zijn. Je kunt dit doen door in de Facebook Graph Search zoeken op “Groups joined by people who like (jouw pagina)” en vervolgens filteren op groep.

Er zijn een aantal voordelen om deel te nemen aan dezelfde groepen als jouw fans. Ten eerste heb je de kans om met je klanten in gesprek te komen op een ander forum. En, zoals ik eerder zei, veel groepsmembers zien de groepsupdates vaker dan de pagina updates.

Ten tweede, als je fans in de groep aanwezig zijn is het aannemelijk dat andere gebruikers in deze groep ook geïnteresseerd zijn in dezelfde producten of diensten. Je hebt hier de mogelijkheid om in gesprek te komen met potentiele fans en leads.

Neem regelmatig deel in 1 tot 5 target Facebook groepen (het aantal groepen is afhankelijk van jouw tijd die je eraan wilt besteden). Ik adviseer om 1 a 2x per week te posten in een groep.

Tip: Download de Facebook groepsapp op je telefoon!