Dagboek

Is jouw feed een beetje een rommeltje? Een chaotische feed oogt onprofessioneel en potentiële volgers en klanten knappen er vaak op af.

Met deze 6 tips creëer je meer eenheid, professionaliteit, en herkenbaarheid op jouw Instagram. Zo vergroot je de kans dat mensen jou gaan volgen en voor jouw product of dienst kiezen.

Deze tips zijn ter inspiratie. Uiteindelijk moet je lekker doen wat je zelf wilt. Pik er uit waar jij wat mee kunt en kijk wat voor jou werkt. Houd bij keuzes in je achterhoofd wat het doel is van je Instagram en wat er past bij jou als persoon of bedrijf.

 

  1. Kies een thema

Hoe duidelijker het thema van je Instagram feed, hoe makkelijker je de juiste doelgroep aantrekt. Ook geeft een thema je focus qua content.

Een thema kan een onderwerp zijn waar je over post. Deel je alleen maar prachtige landschapsfoto’s? Misschien kan je die foto van die lekkere hamburger van gisteravond dan beter achterwege laten.

setje

Een van onze klanten Setje.nu heeft als thema betaalbare kledingsetjes. Dan past het niet binnen het thema om een Louis Vuitton tas waar de meesten van ons failliet van zouden raken te posten. 

Een thema kan ook een stijl zijn die in al je foto’s terug komt. Ga je bijvoorbeeld voor een lichte en minimalistische feed, kleurrijk en vrolijk, of zwart-wit en moody?

 

  1. Variatie

Houd variatie door niet dezelfde beelden naast elkaar te delen. Post in plaats van twee vrijwel identieke portretfoto’s van je kat bijvoorbeeld ook een full body shot van meneer Mittens. 

Variatie creëer je ook door close-up beelden af te wisselen met vergezichten, of tekst af te wisselen met foto’s. Dit zorgt ervoor dat het fijner kijkt en meer rust geeft. Ook zorgt het wisselen tussen drukke en rustige afbeeldingen voor diepte.

 

  1. Huisstijl

Met een huisstijl creëer je consistentie en herkenbaarheid. Je kan de huisstijl van je bedrijf doortrekken in je feed, of een huisstijl bedenken. Denk hierbij na over punten zoals kleuren en lettertypes. Maak keuzes die aansluiten bij jouw identiteit of thema.

somemonteur

Voor onze feed gebruiken we altijd hetzelfde sjabloon met daarin ons logo en de kleuren en lettertype van onze huisstijl. Je ziet hierdoor meteen bij welk account de post hoort. Extra tip: Ook onze highlight covers hebben we gematched. 

dream4kids

Voor de Instagram van een van onze klanten Stichting Dream4Kids gebruiken we hun huisstijlkleuren en -lettertype in de posts. Zelfs wanneer niet alle foto’s perfect bij elkaar passen, trek je zo toch alle posts samen tot één geheel. Zie je hoe dit overzicht en herkenbaarheid creëert?

 

  1. Kleurenschema

Ook kan je kiezen voor een kleurenschema. Kies één of enkele kleuren en laat deze overal in terug komen. Jouw kleding, onderwerp of locatie van de foto, lettertype, achtergrond van productfotografie, enzovoorts.

eva brocken

Onze monteur Eva post bijvoorbeeld in een palet van bruin- wit- en grijstinten. Dit creëert rust en het oogt aantrekkelijk. 

Een snelle en makkelijke manier om al je foto’s qua kleur één geheel te maken is het gebruiken van een vaste Instagram filter.

anne laout

Ook kan je steeds overvloeien in een ander kleurenpalet, zoals onze monteur Anne doet op haar feed. Je houdt dan nog steeds rust en eenheid, maar je hebt wat meer mogelijkheden qua postbaar beeldmateriaal. 

 

  1. Wees consequent

Consequent zijn is de sleutel tot een mooie feed. Deel je altijd zwart-wit foto’s, post dan niet opeens een kleurenfoto. Wanneer alle posts één stijl hebben, zorgt dat voor rust en een ritme in je feed. Het fijne van de eerder genoemde huisstijl is dat je daarmee gelijk consequentie creëert.

Extra tip: omslagfoto’s voor video’s en reels kan je aanpassen. Zo zorg je dat ze (beter) in het geheel passen.

 

  1. Plan vooruit

Weet je al wat je de komende tijd wilt posten? Kijk eens naar feed preview apps zoals Unum en Later. Met deze visuele planners kan je vooraf zien hoe jouw Instagram feed eruit komt te zien.

Dit kan helpen overzicht te krijgen. Je ziet bijvoorbeeld wat voor beelden je nog nodig hebt en waar je al voldoende van hebt. Of valt een foto buiten het geheel? Plaats hem op een later moment wanneer het wel past, of deel hem via je stories of op een ander social media kanaal. 

 


Geïnspireerd? Wij zijn benieuwd wat je er van gaat maken. Super leuk als je ons tagt zodat we jouw omgetoverde feed kunnen bewonderen!

Vind je het lastig? Wij kunnen je helpen met het vormgeven van een huisstijl, post sjablonen maken, of het creëren, plannen, en publiceren van jouw content. Stuur ons een berichtje voor meer informatie!