Dagboek

Een leuke tekst en een mooi plaatje of een coole video op je social media kanalen plaatsen…. Appeltje, eitje toch? Heel veel mensen denken dat dit alles is, wat nodig is om online succes te hebben. En als je dan niet genoeg likes of volgers krijgt, dan gooi je er wat cash out tegenaan en dan komen ze toch zeker wel? 

Een enkele keer is er dat filmpje of die post die inderdaad organisch viraal gaat. In de meeste gevallen is dat echter niet het geval en zul je behalve goede content hebben,  gewoon heel hard moeten werken aan het opbouwen van je community, het crossmediaal versterken van je online vindbaarheid en gedisciplineerd je online strategie volgen. En als je je succes wilt versnellen, het slim inzetten van je cash-out budget. 

Online succes is geen toeval. Je kunt het zelf sturen. Voorop staat dat je moet weten wat je met jouw boodschap wilt bereiken en wie jouw doelgroep is. Als je dat weet kun je gestructureerd aan de slag. Hieronder zie je een schema dat elke fase heel goed weergeeft, hoe je doelen bepaalt en je resultaten meet. Belangrijk is om goed te snappen in welke fase jouw merk zich bevindt. Wordt jouw content gezien? Doet het iets met je volgers? Komen ze in actie? Of heb jij zelfs ambassadeurs die jouw merk onder de aandacht brengen? Geloof me, dat kost echt even tijd en vraagt behoorlijk wat discipline. Je fans verwachten dat van je!

En dan aan de slag… en volhouden

Ritme, regelmaat, de juiste (zoek)woorden (hashtags) je beelden bewerken tot de juiste afmetingen per kanaal, taalgebruik afstemmen op je doelgroep en het social media kanaal waarop je publiceert, het juiste moment om je bericht te plaatsen, er komt zoveel bij kijken. En dan natuurlijk het monitoren, meten en analyseren van de resultaten. Je kunt zo verschrikkelijk veel leren van je eigen online activiteiten (en die van anderen) en gelukkig kun je je online marketing ook snel bijsturen als dat nodig is. Tenslotte is het belangrijk om slim gebruik te maken van de mogelijkheden van het betreffende social media kanaal, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, YouTube, ze hebben allemaal weer andere mogelijkheden en knopjes. En als je die allemaal hebt gevonden, veranderen de interface en mogelijkheden weer, zodat je opnieuw op zoek kunt. Onze monteurs zijn dagelijks aan de slag op alle kanalen en ontdekken voortdurend nieuwe mogelijkheden, die ze vervolgens slim inzetten voor onze klanten. 

Koester je ambassadeurs

We weten het eigenlijk allemaal, als iemand anders jouw merk aanbeveelt of zijn of haar positieve ervaringen over jouw product deelt, is dat zoveel krachtiger dan wanneer je zelf roept dat jij de beste bent. Maar je moet vertrouwen verdienen van je ambassadeurs, en daar ook heel zuinig op zijn!  Ben je het je trouwens bewust dat jouw werknemers heel trouwe en goede ambassadeurs zijn? Vrijwel in alle gevallen zijn ze trots op het bedrijf waar ze werken en de job die ze er doen. Voor hen én voor jouw merk kan het een enorm positieve uitstraling hebben als zij dit delen op hun social kanalen. Alhoewel je ze daar soms een beetje bij moet helpen met de juiste content en een employee advocacy oplossing.

Wil je een keer over de mogelijkheden en aanpak praten? Bel of mail dan even!