Dagboek

Heb jij controle over jouw reputatie?

Hoe je bij anderen bekend staat is niet alleen gebaseerd op feiten, maar ook op wat iemand heeft gehoord of gelezen. Een subjectief beeld dus, welke vaak niet helemaal overeenkomt met wie je daadwerkelijk bent of hoe je graag gezien wilt worden.

Met reputatiemanagement kan je invloed uitoefenen op dit beeld en daarmee je reputatie beschermen en versterken.

Online reputatie

Tegenwoordig worden reputaties vooral online gevormd en beïnvloed. Denk aan Google reviews, of mensen die op Twitter onderling praten over jouw organisatie. Online berichten blijven meestal voor altijd zwart op wit staan. Één enkele review kan een grote negatieve impact hebben die nog jaren nasleept. Ga maar na; hoe vaak zie je toch maar af van een aankoop na die slechte review die je las?

Maar andersom werkt dit ook! Uit onderzoek blijkt dat klanten bereid zijn om meer te betalen voor producten met een goede reputatie. Verder werpt een goede reputatie drempels op voor concurrenten en werkt het gunstig voor klantloyaliteit en -retentie.

Een reputatie kan dus beschadigen of versterken. Met reputatiemanagement versterk je jouw reputatie. Dat creëert een positief effect op het vertrouwen van mensen in jouw organisatie, op de omzet en winstgevendheid.

Aan de slag

Hoe pak je het verbeteren van je online reputatie aan? Online reputatiemanagement in 3 stappen!

  1. Monitoren

Houd je socials goed in de gaten! Onze monteurs zitten continue bovenop de comments en mentions op de socials van onze klanten. Denk verder aan het monitoren van trends waar je op in kan spelen. Of zoek op wat mensen schrijven over jouw organisatie. Wie schrijven dat? Hoe invloedrijk of belangrijk zijn die personen binnen jouw veld? Met wie deel je belangen?

Door dit soort zaken te monitoren krijg je in beeld wat er speelt binnen en rond jouw organisatie.

  1. Strategie bepalen

Uit dat opgedane beeld kan je veel opmaken. Het wordt bijvoorbeeld zichtbaar of een bericht of actie goed of slecht valt. Nu je je van dit soort zaken bewust bent, bepaal je waar je op in wilt spelen, en hoe. Wat die acties precies inhouden, varieert sterk.

Je hebt voor de hand liggende acties, zoals het reageren op comments. Daarnaast gaat het vaak om specifiekere acties. Misschien merk je door het monitoren een vaak terugkerende wens op bij jouw doelgroep waar je op in kan spelen. Of kies je voor een andere marketingbeslissing die je zonder monitoren niet had genomen.

En soms is ‘geen actie ondernemen’ de beste actie. De strategie bepalen vraagt dus altijd om een zorgvuldige afweging. 

  1. Meten is weten

Vervolgens meet je het effect van je acties. Heeft je actie niet het gewenste effect? Dan ga je opnieuw monitoren en acties ondernemen. Wanneer je deze drie managementfases continue blijft doorlopen, houd je grip op jouw online reputatie.

Zakenman Warren Buffett vatte het goed samen: “It takes 20 years to build a reputation and 5 minutes to ruin it. If you think about that, you’ll do things differently”

Hulp nodig bij het beschermen van jouw online reputatie? Neem gerust contact met ons op!