Dagboek

Jonah Peretti startte de “Internet popularity contest” site BuzzFeed in November 2006. Sindsdien is het netwerk omgelooflijk gegroeid en wordt de content cross-mediaal volop gedeeld. Unieke content is een van de geheimen waarmee Buzz Feed ervoor zorgt dat de berichten niet alleen geliked worden maar juist gedeeld. Daar gaat het immers om als je succesvol wilt zijn in social media. En het lukt hen uitstekend… wie kent niet de contentitems over the colors of the dress en de selfie van O’Bama. Op de kleur van de jurk kwamen maar liefst >12 miljoen Facebook likes, en ook op Twitter daat dat lekker,

 

Maar het blijft voor Buzz feed niet bij geweldige content. Binnen het bedrijf wordt volop bekeken, gemeten en geevalueerd welke postings het goed doen en welke niet… De analytics machine van BuzzFeed draait op volle toeren en is een belangrijke sleutel voor het succes.. Er wordt voortdurend gekeken welke content de lezers/bezoekers leuk vinden en welke ze links laten liggen.

Buzzfeed probeert overigens wel de relatie met de eindklant kort te houden. Tenslotte doet het er voor Peretti en Buzzfeed niet echt toe hoe het content item de wereld ingaat, zolang het maar gedeeld wordt… Het kan via de eigen website zijn of een app of distrbuted content…. Jonah vertelde ons vanmiddag bijvoorbeeld over de nieuwe app ‘Cute or Not’, de tinder variant for kinderen… erg leuk! Vooral als je van honden of katten houdt