In de VS rapporteren de eerste Twitteraars de nieuwe ‘while you were away’ feature van Twitter die hen tweets laat zien waarvan het Twitter algoritme heeft bedacht dat de gebruikers ze belangrijk vinden. Dit is de invulling van Twitter aan hun aankondiging vorig jaar om gebruikers te helpen meer relevante content te vinden. Twitter moest wel iets doen om voor newbies aantrekkelijker te worden maar loopt hiermee tegelijkertijd kans om diehard gebruikers kwijt te raken omdat die het juist irritant vinden dat Twitter voor hen de timeline gaat beheren.
Veel gebruikers leken direct na de aankondiging al tegen het feit dat Twitter zich met hun time line ging bemoeien. Dat is juist waarom ze Twitter gebruiken en niet Facebook waar door het black box algoritme content verschijnt en verdwijnt zonder waarschuwing. Tot op heden heeft Twitter bepaalde dingen die al in de time line van de gebruiker stonden extra aandacht gegeven en werd er geen content weggelaten zoals bij Facebook.
Het is begrijpelijk dat Twitter iets doet om de content meer relevant te maken. Voor bepaalde gebruikers heeft dat zeker zin. Maar anderen vinden het niet alleen irritant, ze vinden het een aanval op de basisprincipes van het netwerk. Vooral Power Users kiezen Twitter juist omdat ze controle over hun time line hebben, wie ze willen volgen en wat ze willen zien. Maar elke recente uitbreiding van Twitter lijkt hier afbreuk aan te doen zoals promoted tweets en promoted brands die overal verschijnen en favorieten en retweets die je worden getoond of je wilt of niet… Er wordt al gezegd dat Twitter niet meer om z’n gebruikers geeft, en alleen nog om metrics die hun investeerders interesseren en waarmee omzet gemaakt kan worden of de aandelenprijs opgedreven.
Het is echter niet zo dat Twitter niet meer om z’n gebruikers geeft. Deze ‘while you were away’ feature komt voort uit een heel andere achtergrond. Natuurlijk zijn adverteerders en omzet belangrijk voor Twitter maar de echte reden is dat Twitter ook aantrekkelijk wil zijn voor Twitteraars die zo af en toe op hun tijdlijn kijken en dan interessante postings willen zien. Dat zijn de gebruikers die namelijk voor meer engagement kunnen zorgen. En ja, elke functie die nieuwe gebruikers aantrekt kan irritant zijn voor bestaande gebruikers. En die bestaande gebruikers laten het netwerk niet groeien… maar als ze weggaan van Twitter en hun relevante postings niet meer plaatsen, dan is er ook voor nieuwe gebruikers minder relevante content. Een lastig dilemma en een vraag waar niemand nog een antwoord op heeft.