Heb jij een webshop of verkoop je via social media aan consumenten?
Vanaf 28 mei 2022 gelden er nieuwe regels voor online verkoop. Door nieuwe Europese richtlijnen worden consumenten online beter beschermd. De nieuwe regels veranderen hoe je omgaat met prijzen, gratis digitale diensten, gepersonaliseerd aanbod en reviews.
Op de website van de Kamer van Koophandel vind je hier uitgebreide informatie over, hieronder geven wij je een korte samenvatting:
Reviews
Bied je de mogelijk tot het plaatsen van reviews door klanten? Dan heb je een informatieplicht op je site over hoe je omgaat met reviews en een inspanningsplicht om nepreviews te voorkomen. Negatieve reviews mag je niet zomaar weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn.
Gepersonaliseerd aanbod
Geef jij je klanten een persoonlijk aanbod voor goederen of diensten? Bijvoorbeeld een geautomatiseerd aanbod op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere bij jou bekende kenmerken van de klant. Dan ben je straks verplicht je klant hierover te informeren voordat hij iets koopt. Dit doe je bijvoorbeeld met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.
Klanten kunnen hierdoor besluiten na te gaan of je aanbod echt aantrekkelijk is, door bijvoorbeeld een aanbieder te zoeken waar deze klantgegevens niet bekend zijn of geen rol spelen en daar prijzen te vergelijken.
Kortingen
Ongelooflijke kortingen! Van bedrag Y voor bedrag X! 2 bekende manieren van adverteren, waarbij de regels ook veranderen. Per 28 mei 2022 mag je geen ‘willekeurige’ prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting. Als je adverteert met van-voor-korting, moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel.
Je mag wel korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product.
Online marktplaatsen
Heb jij een eigen online marktplaats? Dan kan een klant een product of dienst afnemen van jou of van ondernemers of consumenten die hun producten of diensten op jouw marktplaats aanbieden. Om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen, moet je consumenten nog voordat zij iets kopen laten weten met wie zij rechtstreeks zakendoen. Daarnaast geef je aan of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden.
Zet deze gegevens goed zichtbaar op je betaalpagina. Wegstoppen in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden mag niet.
Naast de informatieplicht, heb je ook een onderzoeksplicht. Als online marktplaats moet je van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en de voorwaarden van degenen die diensten of goederen verkopen via jouw platform. Als je anderen via jouw webshop producten of diensten aan laat bieden, ben je een online marktplaats en gelden bovenstaande regels ook.
Vergelijkingssites
Als jij online zoekfuncties aanbiedt, zoals een website waarmee je energieaanbieders, reizen, hotels of andere producten of diensten vergelijkt, krijg je ook te maken met een uitgebreidere informatieplicht. Je moet van tevoren aan klanten duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. Je hoeft hierbij niet je algoritmes bekend te maken, maar je moet wel aangeven op basis waarvan een zoekuitslag tot stand komt. Bijvoorbeeld: als bedrijven betalen voor een hoge plek in de zoekresultaten, dan moet je hier eerlijk over zijn.
‘Gratis’ online diensten
Bied jij ‘gratis’ digitale diensten aan, waarvoor consumenten hun persoonlijke gegevens moeten opgeven? Dan moet je straks meer informatie verstrekken over hoe lang klanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Consumenten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen. Zeggen ze op? Dan moet je als aanbieder van een digitale dienst direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen.
Het is belangrijk om je te informeren en te zorgen dat jouw webshop aan alle regels voldoet, het is immers niet vrijblijvend!
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een online shop op socialmedia of je website? Wij kunnen je helpen, neem gerust contact met ons op!
Uitgebreide informatie en video’s met uitleg over de nieuwe regelgeving vind je op KvK.nl