Dagboek

We hadden meteen en mooie openingssessie te pakken op de eerste dag van SXSW2015. Hoe moet jij als merk omgaan met een wereld vol digitale verslaafden en wat hebben internet, social media en mobile devices voor impact op je brein. Stevige onderwerpen, vind je niet?

Eerst maar even uitleggen wat neuroplasticiteit betekent. In je hersenen (hippocampus = bibliotheek van je brein) ligt vast hoe je op een bepaalde prikkel reageert. Een fysiek proces in je hersenen leert je ook op nieuwe prikkels te reageren. Je brein past zich voortdurend aan en hoe vaker je een bepaald proces herhaalt hoe beter dat verankerd ligt in je hersenen.  Eigenlijk een soort ‘survival of the busiest’

Dat is goed om te snappen wanneer we de impact van de moderne technologie onderzoeken. Immers internet connectivity is de gewoonste zaak van de wereld… internet is als zuurstof, het is overal om ons heen en we kunnen niet meer zonder!

Ook van Social Media worden we langzamerhand meer en meer afhankelijk voor interactie. Recente onderzoeken geven aan dat mensen tot wel 4 uur per dag op social media doorbrengen.

Tenslotte zijn de mobiele devices (smartphones maar meer en meer ook wearables) verantwoordelijk voor veranderend gedrag. Zo’n 1500 keer per week pak je volgens recent onderzoek je smartphone op om ‘iets’ te doen.

Elke prikkel leid je af, je ‘moet’ iets online onderzoeken of afhandelen.

Het lijkt alsof we allemaal enorm bezig zijn met multitasken. Maar in werkelijkheid zijn we aan het ‘task switchen’ in plaats van ‘multi tasken’ . Dat taskswitchen gaat een stuk sneller, we handelen iets af en daarmee zijn we klaar en we denken dat we heel productief zijn. Voor het brein echter zijn we niet goed bezig. De informatie blijft online en wordt niet of niet goed opgeslagen. Informatie kan in het verkeerde deel van ons brein terechtkomen en daarmee niet meer in het lange termijn geheugen beschikbaar zijn. We vertrouwen volkomen op onze informatie partners (internet, mobile devices, social media), raken snel afgeleid, zijn minder emotioneel betrokken, onthouden zaken minder goed en tot slot blazen we ook nog onze cognitieve capaciteit op.

En erger nog… mensen voelen zich verplicht om hun digitale middelen te gebruiken… het is als doping voor het brein. Onderzoek wijst zelfs uit dat als iemand weet dat hij/zij een ongeopende email in z’n inbox heeft, zijn/haar IQ met 10% daalt omdat de persoon daardoor afgeleid wordt. Je ‘moet’ er iets mee doen, we zijn allemaal digitaal verslaafden geworden.

Hoe ga je daar als marketeer mee om? Volgens Don Machen en Felix Morgan, die de sessie presenteerden is de aanpak van Gordon Ramsey een goed voorbeeld. “Make it f**king easy”. Wanneer mensen in zijn programma aankloppen voor hulp verscheurt hij meestal als eerste hun menukaart en vervangt hij alle gerechten door 5 simpele gerechten. Dat zou jij als merk ook moeten doen!

Daarbij gelden 5 guidelines:

1.     Denk in stereo, laat beeld en geluid in perfecte harmonie samenwerken

2.     Verras door eenvoud

3.     Maak maximaal gebruik van de waarde van herinneringen

4.     Spreek het onderbewuste aan

5.     Ga strijdvaardig om met de context, eis je aandacht op

Deze sessie gaan we zeker tijdens #SXSW010, onze recap van de trip naar Austin binnenkort uitgebreid toelichten. Hou de aankondiging in de gaten!