Dagboek

NASA zette in 2008 voor het eerst social media in bij de Mars Phoenix landing. Afgelopen jaar stond NASA op de 5e plaats in de Forbes ranking van bedrijven die het meest succesvol social media inzetten. Tijdens SXSW leerden we van Veronica McGregor hoe NASA die stappen heeft gemaakt. De NASA social events blijken hierbij een heel belangrijke rol te hebben gespeeld.

Rondom een belangrijk evenement zoals een lancering of bijv. een landing van een Mars module nodigt NASA een honderdtal mensen (steeds andere) uit voor een NASA social event. De mensen die aan zo’n social event deelnemen maken kennis met de crew die betrokken is bij het event en krijgen een kijkje achter de schermen en natuurlijk een ereplek bij het event zelf. Voorwaarde is dat ze over het event praten op social media. Dat is geen enkel probleem, de deelnemers aan een NASA social event zijn doorgaans zeer gepassioneerd over het onderwerp en praten er graag over. Bovendien krijgen ze beelden, achtergrondinformatie, etc. aangereikt van NASA dus content is ruim voorhanden. Deze aanpak blijkt uitermate succesvol … inmiddels heeft NASA zo’n 100 social events georganiseerd en de meeste van de genodigden van die events hebben nog steeds contact met elkaar en schrijven babbelen graag over NASA.

Daarnaast is NASA op vele andere manieren actief op social media, denk aan de twitterende astronauten van ISS en de livestreams en berichtgeving die NASA zelf via social media verzorgt.