Dagboek

Misschien heb je de melding al gezien toen je inlogde op Facebook vandaag. Vanaf nu hebben gebruikers van Instagram en Facebook de optie om te kiezen voor een betaalde variant.
Dit initiatief is gelanceerd door Meta, het moederbedrijf van deze platformen, als reactie op kritiek van het Europees Hof met betrekking tot de privacybescherming van gebruikers.
Een betaald account belooft een verbeterde beveiliging van de privacy te zijn met de bijkomende voordelen van een advertentievrije ervaring.

 

Mobiel en webversie

Voor gebruikers die vanaf nu advertentievrije toegang willen tot Facebook en Instagram introduceert Meta zowel voor mobiele gebruikers als de webversie een betaald abonnement.

De eerste groep, namelijk de mobiele gebruikers, heeft een iets hoger tarief en zal maandelijks 12,99 euro betalen. De gebruikers van de webversie krijgen toegang voor 9,99 euro per maand.
Voor mobiele gebruikers is het duurder, omdat Meta namelijk ook nog voor de app moet betalen aan Apple of Android. In eerste instantie geldt deze regeling voor alle accounts, maar vanaf 1 maart volgend jaar zal er per account worden gerekend.

Vooralsnog is het niet helemaal duidelijk hoe de tarieven precies werken. Zo is bijvoorbeeld het ‘account center’ nog niet te checken op het aantal accounts en is het onduidelijk of een betaling via de webversie inhoudt dat je op je mobiel óók geen advertenties meer ziet – of dat je hiervoor een extra abonnement moet nemen.
Het is allemaal niet erg transparant gemaakt door Meta en wekt de indruk dat het voornamelijk een mooi verpakt verdienmodel is.

 

Kritiek

Meta verklaart dat het nieuwe abonnementsmodel een reactie is op bezorgdheid van Europese regelgevers en de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Digital Markets Act (DMA). Toezichthouders voor privacy uiten regelmatig kritiek op sociale media vanwege onrechtmatige gegevensverzameling bij gebruikers.

Op deze manier biedt het bedrijf gebruikers de optie om geen gepersonaliseerde advertenties meer te ontvangen. Voor gebruikers die geen abonnement nemen, blijft alles bij het oude. Zij zullen gepersonaliseerde advertenties blijven zien, met behoud van de bestaande instellingen, waaronder de opties onder ‘Advertentievoorkeuren’.

Dit klinkt allemaal heel mooi, privacy is belangrijk. Het lijkt echter oneerlijk,  privacy is een grondrecht en niet iets waar je voor zou moeten of kunnen betalen.

Kortom, hier zal het laatste nog niet over gesproken en geschreven zijn, wij houden het uiteraard in de gaten!

Bronnen : Facebook  RTL Nieuws