Met de komst van AI voor allerlei doeleinden lijkt het soms wel alsof je de robots je werk kunt laten doen en zelf lekker achterover kunt leunen. Teksten schrijven, afbeeldingen maken en binnenkort zelf hele video producties, je kunt het ondertussen niet zo gek bedenken of er is een AI voor.
Gebruiken wij AI in ons werk als social media managers? Daar kunnen wij heel eerlijk in zijn: ja.
Hoe dan?
Ook wij, net als bijna iedereen, ontdekken de mogelijkheden van AI in onze dagelijkse werkzaamheden. Maar laat het duidelijk zijn: wij gebruiken het slechts als inspiratiebron.
Bijvoorbeeld, we krijgen regelmatig de opdracht om meerdere social media berichten te schrijven met hetzelfde onderwerp. In zulke gevallen kan AI, zoals ChatGPT, ons af en toe net dat zetje geven om dezelfde boodschap op een andere manier te formuleren.
Een door AI geschreven tekst zonder aan te passen kopiëren en plakken doen wij niet. Het is immers onze taak ervoor te zorgen dat de boodschap authentiek blijft en niet robotachtig overkomt.
En vergis je niet, een AI zoals ChatGPT, is echt niet perfect, al lijkt het wel zo. Je zult altijd de teksten moeten blijven controleren op nauwkeurigheid, taal- en spelfouten.
Regelmatig ontvangen wij afbeeldingen van onze klanten die wij vervolgens bewerken voor social media berichten. Of het nu gaat om tijdlijnberichten of stories, deze afbeeldingen hebben niet altijd de optimale afmetingen en vereisen aanpassingen voor het beste resultaat.
Met behulp van de AI-functies in Photoshop of Canva kunnen wij de afbeeldingen nauwkeuriger en mooier op maat maken door gebruik te maken van de ‘generatieve invulling’.
Neemt AI ons werk over?
Wij zijn ervan overtuigd dat dit niet gaat gebeuren. Social media management is veel meer dan het schrijven van teksten en het zoeken van een passende afbeelding.
AI heeft momenteel al veel mogelijkheden en zal in de toekomst nog meer kunnen, maar het opstellen van een social media strategie, het plannen van content, het identificeren van doelgroepen en het beheren en monitoren van berichten blijft mensenwerk. Meer hierover lees je in onze vorige blogpost: ‘Dat berichtje posten kunnen we zelf wel!’
Wij zien de komst van AI als een mooie samenwerking tussen mens en machine, waarbij de AI technologie onze creativiteit aanvult, in plaats van overneemt!