De titel van deze sessie intrigeerde ons al. Wat een heerlijk begin van de tweede dag. In een zeer hoog tempo presenteerde Eamonn Carey een enorme hoeveelheid voorbeelden van bedrijven en merken die humor in hun communicatie gebruiken. Toch blijkt dat er nog lang niet genoeg humor (Whimsy), spelelementen of (acceptabel) leedvermaak (Mischief) gebruikt worden. En dat zou wel moeten! Want elke keer als we een lach op iemands gezicht weten te krijgen met onze online uitingen wordt er een stofje in de hersenen geactiveerd dat een herinnering aanmaakt. En wanneer er meerdere herinneringen over een onderwerp zijn aangemaakt, resulteert dat in merkbekendheid.
In Nederland zijn natuurlijk goede voorbeelden van tv commercials die dat effect bereikt hebben… denk aan de klassieke campagnes van Centraal Beheer “Even Apeldoorn bellen” . Online zijn de mogelijkheden om gebruik te maken van het effect van humor ten behoeve van merkbekendheid ongekend. Er passeerden talloze voorbeelden en natuurlijk kwamen Grumpy Cat en veel andere dieren daar in voor. Maar ook een aantal campagnes die gebaseerd waren op leedvermaak zoals de Sacrifice your Fans campagne op Facebook van Burger King :
Tenslotte nog 10 praktische tips van Eamonn voor het gebruik van humor
- Er is geen formule voor fun
- Fun verschilt van product to product
- Gewoon proberen, wees niet bang om te experimenteren.
- Maak plezier met mensen
- Maak grappige beelden
- Het kan heel simpel zijn
- Verander je avatar tijdens speciale momenten (feestdagen oid)
- Maak speelse aanpassingen op alledaagse dingen
- Creëer blijdschap (afbeelding !)
- Het is gemakkelijker om samen met andere mensen grappig te zijn
- Don’t be a dick (… deze laten we even onvertaald)