Dagboek

Aan het begin van ieder jaar publiceert Newcom het Nationale Social Media Onderzoek met daarin de belangrijkste trends van ons online gedrag. Afgelopen weekend is de 2022 editie gepubliceerd. Waar vinden we onze doelgroep en wat zijn de veranderingen in ons gedrag?

 

we besteden meer tijd op meer platforms

We zijn actief op gemiddeld 4,2 social media platforms, waarvan we er 2,2 dagelijks gebruiken. Dat is wederom een stijging ten opzichte van het afgelopen jaar. Die groei komt vooral vanuit de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar. Zij zijn actief op 5,6 verschillende platforms. Bij de oudere leeftijdsgroepen ligt het aantal platforms lager. 

Jongeren tussen 15 en 19 jaar besteden de meeste tijd online. Met gemiddeld 156 minuten per dag was dat weliswaar 4 minuten minder dan vorig jaar. De leeftijdsgroep tussen 20 en 39 jaar daarentegen is behoorlijk meer tijd online geweest. Gemiddeld 138 minuten per dag, een stijging van 24% t.o.v. vorig jaar. Ook de oudere doelgroepen besteden meer tijd per dag online. Het totaal aantal social media gebruikers is met 13,7 miljoen ongeveer gelijk gebleven.

 

Whatsapp meest gebruikte kanaal, Instagram en TikTok groeien het hardst

Whatsapp is met 12,5 miljoen gebruikers (vorig jaar 12,4 miljoen) nog steeds het favoriete online kanaal. Facebook is ondanks de daling van 87.000 gebruikers met  10,3 miljoen nog altijd een dikke tweede. YouTube maakt met 219.000 nieuwe gebruikers en 9,3 miljoen in totaal de top 3 compleet. 

Met uitzondering van Facebook zijn alle social media kanalen gegroeid afgelopen jaar. Instagram groeide naar 6,6 miljoen gebruikers (+11%), LinkedIn had een lichte stijging en telt ca. 5 miljoen gebruikers (+1%). Twitter vertoonde een mooi herstel, het kanaal groeide met 630.000 gebruikers (+22%) naar 3,5 miljoen gebruikers en ook SnapChat tekende ruim 600 duizend nieuwe gebruikers op (+23%) en zit nu op 3,2 miljoen gebruikers. De grote winnaar was opnieuw TikTok met een groei van maar liefst 75% heeft het kanaal inmiddels 3 miljoen gebruikers in Nederland. 

 

Vooral twintigers zorgen voor groei van tiktok

Kijken we naar het dagelijks gebruik dan zien we de zelfde trend. Een lichte daling bij Whatsapp (-1%), en een daling bij Facebook (-6%) en een stijging bij alle andere kanalen. Ook hier is TikTok met een groei van maar liefst 91% de grote winnaar. Die groei blijkt voor een belangrijk deel afkomstig te zijn van twintigers. 42% van de leeftijdsgroep tussen 15 en 19 zit dagelijks op TikTok. Dat gaat ten koste van de tijd die zij op Instagram en SnapCHat doorbrengen. 

 

Ook de kleintjes zijn populair

Naast de bekende social media kanalen zijn er nog een aantal kleinere platforms die eigenlijk best groot zijn. Telegram (een versleutelde berichtenservice) en Discord (vooral geliefd bij gamers) hebben elk rond de 1,5 miljoen gebruikers en ook nieuwskanaal Reddit en videosite Twitch hebben meer dan een miljoen gebruikers. Andere spelers zijn berichtenservice Signal, blogkanaal Tumblr, het in Azië populaire WeChat, online praathuis Clubhouse en spelletjes app Houseparty, Foursquare, Triller, Caffeine, Parler en WT Social zijn goed voor ieder meer dan 400k gebruikers.

Het volledige Newcom onderzoek kun je hier downloaden