In de VS zijn Aflacduck, de mascotte van de verzekeringsmaatschappij Aflac en de koeien van Chick-fill-A.com een ongelooflijk succes. De eend en de koeien hebben hun eigen online eco-systeem tienduizenden volgers en fans op Facebook, Twitter, Vines en Instagram. Ze spreken daar hun eigen taaltje beleven de gekste dingen maar doen daarnaast goed werk voor de merken die ze vertegenwoordigen.
Ze zijn de ‘voice of the company’ maar maken de boodschap leuker en toegankelijker. En het bedrijf kan iets gemakkelijker z’n verhaal vertellen zonder juridisch in de knel te komen. In sommige gevallen is het helemaal niet eens nodig dat de mascotte dicht op de business zit… Ze kunnen prima en met een knipoog op de actualiteit inspelen en in dialoog met de doelgroep gaan. Daarnaast is het plezierig ze van alle tijden zijn, de mascottes worden niet ouder… menselijke woordvoerders wel.
Aflac zette bijvoorbeeld de eend in om uit te leggen hoe goed hun ziektekosten verzekering is…. De eend raakte gewond, kwam in het ziekenhuis…. Er werd een heuse persconferentie georganiseerd waar artsen uitlegden dat de eend met success was behandeld, er was een mogelijkheid op Facebook waar has een beterschapskaart aan AflacDuck konden sturen, etc. Een zeer geslaagde champagne die meteen de ziektekostenverzekering goed onder de aandacht bracht.
Werken met mascottes vraagt wel degelijk een goede voorbereiding. Van tevoren is het belangrijk dat de persona van de mascotte goed is vastgesteld. Welke eigenschappen heeft de mascotte, wat doet ie beslist wel en wat zeker niet. Welke taal spreekt ie, etc.
Als je denkt dat een mascotte voor jouw merk goed werk kan doen en je wilt weten hoe je dat kunt aanpakken, neem contact op. We hebben ruime ervaring binnen verschillende projecten met mascottes, ghostwriting en alles wat er online bij komt kijken.