Dagboek

Pinterest groeit harder dan andere social media netwerken. En … ze noemen zichzelf geen social media netwerk. Reden voor ons om te gaan luisteren naar het verhaal van David Rubin, global brand manager van Pinterest. Een sympathieke man met een sympathiek verhaal over een sympathiek bedrijf…

 

Zo’n 5-6 jaar geleden startten Ben Silbermann, Evan Sharp en Paul Sciarra het Pinterest platform. Allereerst uit eigen behoefte, later voor de community. Pinterest beschouwt zichzelf niet als een social network omdat het ervan uitgaat dat mensen op Pinterest actief zijn om voor zich zelf dingen te plaatsen en te vinden en niet in eerste instantie om door anderen gevonden te worden. Ben Silbermann is tegenwoordig de voice van Pinterest terwijl Evan Sharp zich bekommert om de technologie.

 

We kunnen van Pinterest een aantal belangrijke lessen leren.

 

Les 1: Je concept is bepalend, je budget doet er niet toe.

Met een budget < $10.000 aan betaalde media heeft Pinterest inmiddels 70 miljoen gebruikers goed voor 30 miljard pins op 750 miljoen boards.

 

Les 2: Groei vanuit jezelf

De eerste Pinterest gebruikers waren vrouwen van 30-40 jaar uit Mid-West Amerika . Zij werden persoonlijk door Ben Silbermann benaderd en zitten nog altijd op Pinterest. Een concept dat Pinterest nog steeds hanteert, bij elk press event zijn echte ‘pinners’ aanwezig en aan het woord.

 

Les 3: Spreek met je community en zij praten met jou

Pinterest heeft van begin af aan veel aandacht aan de community besteed. In eerste instantie door Ben Sillbermann persoonlijk maar nog altijd in conversaties, open chatrooms, events, etc. Pinterest oogst veel sympathie door de bedankjes die ze elk jaar aan hun volgers tijdens Thanks Giving.

 

Les 4: Focus op je Core Value

Pinterest heeft zich gericht op de functionaliteit en het design. Het moest een tool zijn die creativiteit ontlokt bij mensen.

 

Les 5: Mens en product zijn verbonden

Pinterest is de grootste collectie van zorgvuldig verzamelde items die ze op een manier structureren die voor hen goed is. Door het succes van het platform is de community gegroeid. Inmiddels zit er achter elke link een complete wereld (incl. Recepten, verkoopadressen, bestelmogelijkheden, etc.)

 

Les 6: De cultuur en het merk zijn verbonden

De pinner komen als eerste, de user experience staat bij Pinterest voorop, dan pas het business model.

 

Ben je het met ons eens dat Pinterest een sympathieke aanpak heeft? En dat die sympathieke aanpak hen op korte termijn weleens aan veel Pinfluencers kan helpen?