Dagboek

Wil je meer halen uit de events die je bezoekt? Heb je er dan al eens aan gedacht om live te tweeten? Live tweeten tijdens events is een mooie kans om een groter publiek te bouwen en je invloed in jouw vakgebied te vergroten.Wij deden het zelf o.a. tijdens ons #SXSW010 event op 8 mei jl. en waren zelfs trending topic!

Wat is live tweeten? Live tweeten gaat over het delen wat aanwezigen tijdens een event delen. Het is net even iets anders dan het normale, alledaagse tweeten. Net als tweetchats ligt de focus bij live tweeten op de hashtag van het event. Op deze manier heeft alles wat je tweet tijdens dit event kan dan een grote impact maken. In dit dagboekbericht beschrijf ik zes voordelen van live tweeten.

#1 Meer bezoekers op je website

Live tweeten is een super manier om nieuwe volgers te krijgen, maar ook om je website meer bezoekers te geven. Zorg daarvoor dat je Twitter profiel aankomt bij het publiek dat het event gaat bezoeken. Ik zal je een aantal manier geven om je profiel klaar te stomen om mensen naar je website te sturen.

Herschrijf je Twitter bio om consistent te zijn met het event. Bijvoorbeeld, als het event over social media marketing gaat, vermeldt dit dan in je bio met de bijbehorende hashtag.

Maak op je website een landing page voor het evenement, met eventueel een gratis download die je kan gebruiken op het event. Biedt bijvoorbeeld een lijst met tien manieren waarop het MKB social media marketing kan beheren. Of als je op een beurs staat, geef een code uit waar beursbezoekers een prijs bij je stand mee kunnen winnen. Plaats de link van jouw keuze ook in je Twitter profiel, op de plaats waar je website hoort te staan.

Plaats daarnaast ook een tweet die de link naar de download bevat. Zorg dat deze tweet de hashtag van het event bevat en een in het oog springende foto.

Maak op je website een twitterfontein (widget) met alle tweets over het event. Je kan hier verschillende tools voor gebruiken. Zorg dat deze widget prominent zichtbaar is en zorg voor een sidebar met relevante informatie over je bedrijf en hoe je te bereiken bent. Tweet die link vervolgens naar andere aanwezigen.

 

#2: Genereer buzz over je product


Gebruik live tweet om interesse voor een event of wedstrijd te generen of doe een belangrijke mededeling tijdens een groot event. Zorg alleen dat je de hashtag niet spamt! Startups hebben vaak veel voordeel van live tweeten tijdens grote events. Je kan interesse wekken door mensen te laten twitteren over je producten en services tijdens het hele event door bijv. een product weg te geven aan iemand die tijdens het event twittert over jouw product.

 

#3 Trek de aandacht van journalisten

Zoek voor het event uit of er journalisten of bloggers op het event aanwezig zijn. Vaak is het mogelijk om bij de organisatie van het event een lijst te krijgen van aanwezige pers. Vraag enkele dagen voor het event aan. Noteer de accounts die ze gebruiken op Twitter en monitor hun tweets een paar dagen. Maak een privé Twitterlijst aan zodat je hun tweets nog beter in de gaten kan houden. Zorg dat je hun tweets retweet wanneer ze relevant zijn.

Als je zelf een nieuw product lanceert of een belangrijke mededeling doet tijdens het event, zorg dan dat de pers weet dat je tijdens en na het event beschikbaar bent voor vragen. Van te voren is het slim om een digitale persmap klaar te hebben met je persbericht, foto’s in hoge kwaliteit en een link naar de pagina van het product of de mededeling.

Maak een Google alert aan om bij te houden of er artikelen worden geschreven over je bedrijf. Wanneer je er eentje vindt, live-tweet dan een link naar het artikel met de event hashtag en een mention van de publicatie. Vergeet ook niet om die op je andere social media te delen zodat je meer publiek bereikt.

 

#4 Zoek verbinding met influencers

Een manier om een relatie met influencers te creëren is om hun speeches live te tweeten. Zorg dat je vooraf hun Twitter accounts hebt en tweet dan belangrijke quotes of weetjes uit de presentaties. Hierdoor zorg je voor een waardevolle informatie voor mensen tijdens het event, maar ook voor mensen die er niet bij konden zijn.

Jouw tweets zorgen er ook voor dat de sprekers zich bewust worden van jou en jouw merk en ze zullen je bericht wellicht ook retweeten. Dit zorgt ook weer voor meer verbinding tussen jou en de sprekers.

Je kan het nog een stap verder gaan en sprekers interviewen zodat je content met inhoud met je volgers kan delen en de verstandhouding met de influencers kan verbeteren. Waardevolle verbindingen met influencers kan een game changer zijn voor je organisatie.

Om een blijvende indruk achter te laten, is het belangrijk om te bedenken waarom je een verbinding zoekt met een influencer en wat de interesse achter de persoon is. Als je een interview op video of audio doet, deel het dan pas na het event. Dit geeft jou de gelegenheid om het te monteren en een goed product af te leveren. Hierdoor zal die influencer het ook sneller retweeten en delen met anderen.

 

#5 Zorg voor een reputatie als expert

Afhankelijk van het event, is het mogelijk om (gedeeltes van) presentaties vooraf te krijgen. Soms zitten ze al in de persmappen. Als je een blog schrijft wat relevant is voor het event lukt het je vaak om beschikking te krijgen over de persmap.

De informatie in deze persmap kan je helpen om tweets te plannen die de presentatie versterken. Denk hierbij aan quotes, links naar boeken video’s of afbeeldingen (waar je natuurlijk jouw logo aan toevoegt). Het voorbereiden van tweets (met de event hashtag) scheelt je tijd en helpt om je reputatie op te bouwen bij aan- en afwezigen van het event.

Omdat visuele content trending kan worden tijdens een event is het heel zinvol om merkgerelateerde visuele content vooraf te maken om de aandacht te vestigen op jouw merk. Maak alvast templates voor Twitter, zodat je belangrijke quotes snel kan posten. Onthoud wel dat de opmaak van de foto moet voldoen aan Twitter’s frame guidelines dus het is handig om hier iemand voor aan te stellen tijdens het event.

 

#6 Wees aanwezig terwijl je afwezig bent

Je hoeft niet fysiek aanwezig te zijn op een event om een bijdrage te kunnen leveren. Wanneer je onverhoopt niet naar het event kan, kan je nog steeds actief deelnemen door te reageren op live tweets van het event. Retweet, favorite, stel relevante vragen en creëer je eigen content, zoals afbeeldingen of interessante quotes van het event.

Als je mazzel hebt, kan je meekijken met een livestream en de presentaties live volgen alsof je er bij bent. Dit is een fijne optie als je geen tijd of budget hebt om bij het event te zijn.

 

Conclusie
Live tweeten is een belangrijke bron van informatie tijdens events. Wanneer je je goed voorbereidt met een strategie is het zeer waarschijnlijk dat je zichtbaarheid bij je doelgroep hoog is en je misschien ook nog nieuwe leads er uit haalt. Als laatst, nog een aantal tips voor live tweeting:

  • Wees kort en bondig in je tweets
  • Probeer een tweet niet in meerdere tweets op te moeten delen
  • Vergeet niet @[naam] wanneer je de tweet met een naam begint
  • Tweet alleen eigen content, foto’s en commentaren
  • Plaats links naar boeken of films die worden besproken
  • Monitor wat andere aanwezigen posten, retweet of favorit de posts, reageer met een tweet of direct message