Dagboek

Heb jij het gevoel dat LinkedIn alleen maar gaat over het bewijzen van je skills en het showcasen van behaalde carrière-mijlpalen? Zonde!

LinkedIn is nog steeds het grootste social media platform voor het onderhouden en opbouwen van zakelijke relaties. Maar je hoeft het echt niet zo zakelijk te houden of je anders voor te doen dan dat je werkelijk bent. Wist je dat juist de persoonlijke posts het goed doen op LinkedIn?

 

Persoonlijke content

Mensen zijn steeds meer geïnteresseerd in de persoon achter het LinkedIn profiel. We willen geïnspireerd worden door content die aan het denken zet, waar je iets van leert, die een discussie teweegbrengt. Posts waarin je jezelf laat zien, liefst op een open, eerlijke en soms kwetsbare manier.

Deel bijvoorbeeld eens over een gebeurtenis op je werk en de lessen die je er van hebt geleerd. Inspireer met een mooie quote en vertel wat het voor jou betekent. Deel over een probleem waar je tegenaan liep en hoe je dat hebt opgelost. Schrijf over iets dat je deze week hebt geleerd. Prikkel met een interessant feitje uit dat toffe boek dat je op dit moment leest.

Dit soort content kan je heel goed delen op LinkedIn. Als mensen zich herkennen in jouw bericht, bouw je connecties op die ook echt iets betekenen.

Een mooi voorbeeld is deze afscheidsboodschap van toenmalig Heineken CEO Jean-François van Boxmeer.

In de video wordt Jean-François op een persoonlijke manier getoond en deelt hij een aantal waardevolle lessen die hij leerde tijdens zijn carrière.

Toen de video werd geplaatst op LinkedIn zaten we nog midden in het lockdowntijdperk. Jean-François maakt hier in zijn video mooie referenties aan en steekt de kijker een hart onder de riem. Anderen kunnen zich hierin herkennen en zich wellicht gesteund of geïnspireerd voelen. 

Op LinkedIn ging de video viral en wij snappen helemaal waarom.

 

Ook deze eerlijke en humoristische post van het bekende fruitsapmerk Innocent Drinks is een leuk voorbeeld. Het merk wordt door zulke posts veel persoonlijker en velen herkennen zich vast in dit gevoel, wat verbintenis creëert.

Creators trekken naar LinkedIn

Een opvallende trend is dat creators massaal naar LinkedIn trekken. Dit maakt het social media platform nog losser dan voorheen. Veel creators zien LinkedIn als een aanvulling op andere sociale media zoals TikTok en Instagram. Je ziet dat door deze verschuiving de gesprekken losser worden en er meer focus ligt op engagement en storytelling. Een meer sociale benadering dus.

 

Persoonlijke ervaringen delen werkt dus heel goed en kan juist ook op LinkedIn. Wat vind jij, hoort zulke content op LinkedIn?

Wil je meer leren over hoe je het maximale uit LinkedIn haalt? Heb je andere vragen over LinkedIn? Stuur ons een berichtje, we helpen je graag!