Voor jou gevonden!

Adformatie kreeg de afgelopen dagen van verschillende mensen te horen dat hun bijdragen over Bol.com, dat onlangs Zwarte Piet-producten in de ban deed, door het medium waren verwijderd. De betreffende LinkedIn-gebruikers zijn verontwaardigd dat de content in de ban wordt gedaan en niet de comments an sich en stellen dat LinkedIn zich op deze manier schuldig maakt aan censuur.

Uit navraag bij LinkedIn blijkt dat bijdragen kunnen worden verwijderd als de discussie onder een post ‘ontspoort’. ‘Als de comments op een bijdrage ontsporen en daarvan wordt melding gemaakt door leden, kan het zijn dat we de content verwijderen’, laat Country Manager van LinkedIn, Marcel Molenaar weten. Wat het ‘ontsporen’ precies inhoudt, blijft onduidelijk. Molenaar zegt met de maatregel bedrijven op LinkedIn te willen beschermen.

Op de vraag waarom de gewraakte comments niet worden verwijderd, maar direct de hele bijdrage, moet Molenaar het antwoord schuldig blijven. ‘De missie van ons platform is om onze leden productief en succesvol te maken en vanuit dat vertrekpunt is ook onze community policy opgesteld.’

In de policies is onder meer te lezen dat het medium geen haatberichten of haatgroepen toestaat. Ook grof taalgebruik is uit den boze. ‘Dit beleid beschermt iedereen op LinkedIn en van elk lid wordt verwacht dat hij of zij zich eraan houdt. Ons beleid is voor iedereen gelijkelijk van toepassing en overtreding kan ertoe leiden dat we actie ondernemen, met inbegrip van de beperking van inhoud of een account.’

Molenaar verwijst ook naar zijn post op LinkedIn van half augustus, waarin hij uitlegt hoe LinkedIn ‘veilig, vertrouwd en professioneel’ wordt gehouden. ‘Een van onze kernwaarden is om onze leden op de eerste plaats te zetten inclusief hun vrijheid van meningsuiting en het faciliteren van professionele discussies’, schrijft Molenaar. an die post refereerde hij overigens ook toen opiniepeiler Maurice de Hond onlangs van het medium geweerd werd. Die blokkade is na een ‘constructief gesprek’ tussen LinkedIn en De Hond inmiddels weer opgeheven. De Hond kreeg de mededeling dat hij tegen de gebruiksvoorwaarden van het platform had gezondigd. De opiniepeiler had op LinkedIn en andere sociale media onder meer links naar stukken op zijn website geplaatst waarin hij kritisch is over het coronabeleid van het kabinet.

Toch blijkt LinkedIn ook posts zonder comments in de ban te doen als deze een maatschappelijk-gevoelige inhoud hebben. Voor onderwerpen als Zwarte Piet en Black Lives Matter lijkt op het zakelijk platform allesbehalve plek te zijn.

Lees hier het hele artikel in het Adformatie Ezine