Kijk maar uit, Instagram: er komt een nieuwe concurrent op je pad!
Volgens berichten heeft Meta’s sociale mediaplatform er een rivaal bij in de vorm van Lemon8. Hoewel deze app niet helemaal nieuw is – Lemon8 werd al in 2020 gelanceerd in Japan – is het onlangs uitgebracht in Amerika. Het is echter nog niet bekend wanneer het platform zijn intrede zal doen in Nederland, maar hoogstwaarschijnlijk is het slechts een kwestie van tijd.
Lemon8 is een sociaal video- en fotoplatform dat wordt omschreven als een kruising tussen Instagram en Pinterest. Wat Lemon8 onderscheidt van Instagram en TikTok is dat verticaal scrollen door video’s nog geen optie is, althans nog niet.
De focus van Lemon8 ligt op onderwerpen zoals mode, beauty, reizen, voeding en diverse lifestyle-onderwerpen. Op een overzichtspagina vind je aanbevelingen van foto’s en video’s binnen deze specifieke onderwerpen. Bovendien kunnen influencers tags plaatsen waar ze hun kleding of beautyproducten hebben gekocht, wat erop wijst dat het platform waarschijnlijk sterk leunt op affiliate verkopen als een belangrijk verdienmodel. Net als bij Instagram en TikTok zijn er volgpagina’s en pagina’s op basis van interesses beschikbaar, die de content afstemmen op de gebruiker.
Het nieuwe platform is, net als TikTok zelf, niet zonder risico’s. ByteDance, het moederbedrijf van TikTok én Lemon8, ligt onder vuur vanwege schending van de privacy van haar gebruikers en het gebruik ervan is verboden voor mensen die werkzaam zijn bij overheidsinstanties in de Verenigde Staten. Er loopt nog steeds een onderzoek naar een mogelijke algehele verbanning van TikTok. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse overheid, waar een groot aantal politici actief is op het videoplatform. Er zijn al kamervragen gesteld met betrekking tot de veiligheid van het gebruik van TikTok, het is dus even afwachten hoe dit afloopt en hoe groot Lemon8 in Nederland is tegen die tijd.