Nu zo’n 20% van de wereldbevolking thuis zit, is het niet zo gek dat er gezocht wordt naar wat afleiding om de tijd te doden. En waar kun je dat momenteel het beste doen? Inderdaad, op social media!
Social media challenges zijn er eigenlijk altijd wel, en zo nu en dan gaat er eentje spontaan viraal, zoals onlangs nog de #DollyPartonChallenge. In deze tijd van lockdowns, quarantaines en social distancing zijn er een aantal leuke challenges ontstaan die vaak ook voor het hele gezin grappig zijn.
Wij hebben er een paar voor je verzameld:
#UntilTomorrow
De #UntilTomorrow challenge waart sinds een week rond op Instagram. Misschien heb je de hashtag al eens voorbij zien komen. Meedoen is eenvoudig; je plaatst een, het liefst zo genant mogelijke, foto van jezelf en gebruikt #UntilTomorrow als caption. Na 24 uur haal je de foto weer weg. Eigenlijk dezelfde tijdspanne als een Instagram of Facebook story, maar dan als een normale post. Er zijn ondertussen al zo’n 1,6 miljoen foto’s geplaatst in deze Instagram challenge! Durf je mee te doen?
Raadt waar de Politiehelicopter vliegt
Het officiële Twitter account van de Politie helicopter (@Politieheli) meldt normaal gesproken over vluchten die zij uitvoeren in het kader van wetshandhaving. Dat doen ze nog steeds natuurlijk maar zij posten ook, om ons bezig te houden, iedere dag een mooie luchtfoto van een plek ergens in Nederland en kun je raden waar en wat het is. Elke dag is er een winnaar, die wint eeuwige roem. Het gaat natuurlijk om de lol.
Van bureautijger naar huismus! We leren nieuwe kanten van onszelf kennen 😃. #raadhetplaatje #quarantainequiz Hoe heet de plaats op de achtergrond? Hoe heten de bruggen? En welke wedstrijd wordt daar jaarlijks gehouden? (Uitslag 21:30) pic.twitter.com/ytzyUiAHkN
— Politiehelikopter (@DePolitieheli) March 28, 2020
Berenjacht
Berenjacht is niet zozeer een echte social media challenge, maar wel bekend en populair geworden door de vele meldingen op voornamelijk Facebook. De bedoeling is dat je een teddybeer in je vensterbank zet, zodat kleine kinderen in de buurt op ‘berenjacht’ kunnen – zo wordt een wandelingetje een avontuur.
Het spel is gebaseerd op het prentenboek ‘We gaan op berenjacht’ uit 1995 van Michael Rosen en Helen Oxenbury. Berenjacht ontstond in Australië en Groot-Brittanië om kinderen van de coronacrisis af te leiden en vond daarna ook zijn weg naar Nederland.
Binnen een paar dagen verschenen er al ‘berenjacht’-Facebookgroepen met ondertussen duizenden leden. Ondanks dat steeds meer mensen meedoen, is het wel de bedoeling dat iedereen zich aan de richtlijnen houdt. Als je je teddybeer voor je raam hebt gezet, kun je deze aanmelden op een speciale ‘berenkaart’ . De kaart van Nederland is ondertussen helemaal teddyberen bruin gekleurd!
Jeugdfoto’s
Je hebt ze misschien wel voorbij zien komen, schattige babyfoto’s of chagrijnige emo-punk tiener foto’s van je Facebook-vrienden met de tekst: challenge accepted. Een eenvoudige challenge: het is de bedoeling dat je een jeugdfoto van jezelf plaatst, met die tekst. Een gezellige challenge, vol nostalgie. En dat is altijd leuk!
Gevaarlijk of dom…
Social media challenges zijn bedoeld voor vermaak en niet om mens of dier in gevaar te brengen. Helaas komt het nog weleens voor dat er challenges ontstaan die wel degelijk gevaarlijke situaties kunnen opleveren.
Zo was er een ‘coronavirus challenge’ op TikTok, waarvoor bekende TikTokkers (openbare) toiletbrillen likten. Niet alleen onsmakelijk, maar ook ongelofelijk dom. Eén van de TikTokkers blijkt nu besmet te zijn met het coronavirus.
De ‘Fail Challenge’ is ook niet in goede aarde gevallen, Voor deze challenge postte mensen filmpje van paardensport blunders. Meestal onschuldige foutjes als galop in een proef, maar ook veel potentieel gevaarlijke situaties. Reden genoeg voor De Hoefslag om op te roepen te stoppen met deze challenge.
Voor iedere challenge geldt: hou het leuk en hou het veilig! Veel plezier!