SXSW

De openingssessie van #SXSW2016 voor Anita was een workshop over Google Analytics en Google Tag Manager. Twee ontzettend krachtige tools die je kunnen helpen om je online business te monitoren en bij te sturen met één doel: het realiseren van je business doelen.

Veel bedrijven die Google Analytics aan hun website hebben gekoppeld komen niet verder dan het monitoren van aantallen bezoekers en aantallen page views. Maar dat zegt je in feite niks meer dan hoeveel mensen er in je winkel waren en hoe lang ze daar zijn gebleven. Het vertelt niet waarin ze geïnteresseerd waren, wat ze in je winkel hebben gedaan, etc. En dat wil je weten toch?

Dat begint met een meetplan waarin je beschrijft wat je business doelen zijn… Wist je trouwens dat je business doelen DUMB zouden moeten zijn? DUMB staat voor doable, understandable, manageable & beneficial. Eigenlijk vanzelfsprekend. Je business doelen zijn niet perse ook je online doelen. Naast je business doelen definieer je ook je online doelen en die maak je SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant & Time bound). Denk daarbij aan doelen als fall out rate, track backs, conversion rate, video completion rate, etc. Met de juiste Key Performance Indicators kun je voor jouw business een geschikt stuurmiddel ontwikkelen en meten hoe je online activiteiten bijdragen.

Als je je plan gereed hebt moet je alles wat je wilt meten gaan voorzien van zogenaamde Triggers, Variables en Tags. Als je die op de juiste wijze hebt gedefinieerd en o.a. je website hebt voorzien van de juiste tag code, krijg jij vanaf dat moment beter inzicht in het gedrag van de bezoekers van je website (en andere online kanalen die verwijzen naar je site). In het verleden was het een kwestie van tags in html code programmeren op elke pagina, met Google Tag Manager is dat een stuk eenvoudiger geworden. Toch blijft het een specialistische klus, de SocialMediaMonteur neemt dat graag over voor je.

Maar heb jij eenmaal je website voorzien van de juiste triggers en tags dan wordt de informatie in Google Analytics veel waardevoller en kun je echt het gedrag van je klanten gaan onderzoeken. En buiten dat helpt het je natuurlijk ook om je website en eventuele AdWords investeringen te optimaliseren.